عاشقات حلم الامومة (أغسطس 2007 -أكتوبر 2007) - الصفحة 13 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

صحة المرأة صحة المرأة ، الحمل والولادة ، الصحة الانجابية. استفسارات ومقالات حول الامراض النسائية والتثقيف الصحي المشاركة للنساء فقط

موضوع مغلق
قديم 22-08-2007, 06:17 PM
سلطـــان
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية سلطـــان
سلطـــان غير متصل  
الحمد لله على السلامه يـــــــــــــــــــــــــاملاك الغربه والله لكي وحشه.......

اعذريني لأني مارحبت فيكي....المهم إنك بخييييييييييير....ومشكووووره على مساعدتك لي.....

رانيا لا تتضايقي على الأقل جربت الحمل وفرحتي فيه الله يرزقكي يـــــــــارب 6اولاد و6 بنات...

امهاااات المستقبل وعاشقات حلم الأمومه ......

بصراااحه حيرتوني كلها حلوه....

الله يعطيكم العافيه...اللهم ارزقنايـــــــــــارب الذريه الصالحه عاجلآ غير آجلآ...

..{{....اللهم لا تذرني فردآ وانت خير الوارثين ....}}..
قديم 22-08-2007, 08:21 PM
زهور الدعاء
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية زهور الدعاء
زهور الدعاء غير متصل  
كوكار حبيبتي بس أوضح لك قصدي بالتفصيل ...........ياستي أنا أقصد إن تحديد وقت للحمل في الدعاء كقول هذا الشهر ممكن يسبب توتر أيضا لما كل شويه نجلس ونقول هذا الشهر ماهو يوم التبويض وبكره التبويض كده يصير في توتر إنت نصدقوا إن إلي عندها هرمون الحليب مرتفع تتأخر في الحمل مع إنو إلي ترضع والهرمون في أعلى درجاته وما تجيها الدوره بسبب الرضاعه ممكن تحمل وكتيييييييييييييييير صار لهم كده يعني المسأله حساسه وفي ناس حملوا وهما عاملين جدول عزل يعتمد على تجنب أيام التبويض وحملو !!!!!!!! يعني المسأله حسااسه
لكن الجميل في الصفحه السؤال عن التحاليل والمؤازره الفوق رائعه وقت النتائج وقبلها والتشاور في طريقة وتوقيت اللأشعات والعمليات والتحاليل والمخاوف وكيف الوحده تعبر بحريه وأيضا لما الوحده تتعرض لموقف محرج ونفسها تقولو لأحد وتجي في الصفحه هنا تقولو وايضا لما تحس بخنفه تجي تتكلم هنا وتلاقي إلي ينفس عنها وهذي مهمه لأني لما كنت زيكو كده بالضبط مكنتش بلاقي حد يطبطب علي أو حتى يقولي انا كنت زيك وانا أعدت 3 سنين ولا حتى 4 ولا حتى يقولي انا بحس زيك.......أنا مره رحت للدكتوره وانا مخنوقه وكنت مكمله 3سنين وكأن الدنيا مطربقه فوق راسي من الهم والزن ودكتورتي كانت رائعه فحست فيني من نظرتي وسكوتي طبعا انا البكا كان بس تكه وانفجر فجلست تهدي علي بطريقه ذكيه وتقولي كيف إن ربنا يختبرني وليس يبتليني وإن عندها مريضات قصت علي كيف حملو وبعد 16 سنه ووحده بعد5 سنين وقتها حسيت بتنفيس وحمدت الله وجددت العزيمه على الصبر ونصيحه جديده لكل وحده في حالتنا وتقرأ كلامي إختاري الدكتوره الشاطره ولا تضيعي الوقت بين الدكاتره لو إضطريتي تغيري الطبيب صوري ملفك عند طبيبك القديم كامل لأن لما تروحي لطبيب جديد أوطبيبه يكون عارف فين وصلتو بالتحديد والتفصيل مو بالشرح مهم جدا يكون الطبيب نفسه يمشي معكي البروسيجر كامل وهو إلي يتابع الحاله والإستجابه لحد ما يصير عنده تصور كامل للحاله.........
(أستغفرالله العظيم واتوب إليه ...هذا قولي إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان)
الله مع الجميع

التعديل الأخير تم بواسطة زهور الدعاء ; 22-08-2007 الساعة 08:31 PM
قديم 22-08-2007, 09:39 PM
راميا
عضو نشيط جدا
راميا غير متصل  
اخواتي الحبيبات كيفكن يارب كلكن بخير وتفرحوا بحملكن قريب
حلمي قريب مشكوووووورة ويارب يكون شعورك هذا اعراض حمل وتفرحينا بإذن الله
عاشقة الطفولة ربنا يسمع منك ونفرح كلنا سوا يارب
العروسه الصغيره مشكورة علي اهتمامك ويارب يعوضنا ويكرمنا كلنا خير قريب بإذن الله
قديم 22-08-2007, 09:45 PM
حلمي قريب
عضو مميز
 الصورة الرمزية حلمي قريب
حلمي قريب غير متصل  
انا بصراحه عجبني عاشقات حلم الامومه ...
ياجماعه انا تعبانه واحس بالم في كل جسمي وتعب ومثل الغمه ... ومابي اتحرك ..والنوم زايد ... وهبوط في كل جسمي ... ان شاء الله خير

حبي لكم
قديم 22-08-2007, 10:17 PM
ام المهدي
موقوف
ام المهدي غير متصل  
أهليييين بنات كيفكم
انا بخير الحمد لله صارت نفسيتي احسن و احاول انسى الموضوع قد ما اقدر
حبيبتي زهور الدعاء انا معاك 100% و كنت ابي اسأل اذا حرام او كذب لا سمح الله اذا بينت للناس انه انا مو مهتمه بسالفة الحمل
لإني بصراحه فيني كبرياء يمنعني اني اشكي لأحد اي احد غير ربي ثم زوجي و انتوا
ما ابي احد يناظرني بنظرات الشفقه حتى لو كانوا يحبوني و يدعون لي مااااا ابي اكسر خاطر احد
علشان كذا دايماً ابين للناس انه انا ابي اكمل دراستي بعدين بفكر في الحمل بالذات اني مبتعثه لأمريكا و لوحدي و زوجي بس
و عاد تدرين يا زهور كأنك تقرين افكاري امس كان ينزل مطر و انا دعيت دعائي المعتاد يارب الله يرزقني و اخواتي المحرومات هذا الشهر بس بعدين قلت لا ما ابي احدد ولا شيء
انا حملت الشهر اللي راح و صار اللي ابيه بس ما اكتمل
قلت احسن شيء ادعي بالذريه و خلاص و بيصير الخير لي و اللي كاتبه رب العباد
و بعد علشان لا اتأزم نفسياً

حبيبتي عطووورة آسفه بس تعرفين نفسيبتي الأيام اللي راحت ما كانت اوكي و كنت مسافره بعد
و بيني و بينك ما ابي اتذكر معاناتي علشان كذا اتجاهل ادخل الموضوع
ما شاء الله الأخت ما قصرت و عطتك رابط يشرح التلقيح بس اذا فيه اي سؤال يا قلبي انا في الخدمه من عيوني
بس آآآآآآمري

وعلى فكره انا عاجبني الإسم اللي اخترته عشووقه

راميا الله يعوضك و الله حاسه فيك بس وش نسوي هذا قدرنا و ان شاء الله اللي جاي احسن

حلمي قريب يارب يكون حلمك عن جد قرب و ان شاء الله يكون هذا حمل يااااااااااااااااااارب

تحياتي
قديم 22-08-2007, 10:22 PM
حلمي قريب
عضو مميز
 الصورة الرمزية حلمي قريب
حلمي قريب غير متصل  
اختي ام المهدي
الله يوفقج ويؤنس غربتج ... ويارب مع تغيير الجو يصير الحمل .... بأذن الواحد الاحد
قديم 22-08-2007, 10:53 PM
kokar_2001
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية kokar_2001
kokar_2001 غير متصل  
زهور الدعاء انا معاكى 100% فكل كلمة قلتيها و كمان نصيحتك الجديدة راااااائعة و هى اللى حتجننى بقى مش اكتر من موضوع الحمل ازاى الاقى دكتور او دكتورة كويسة و خصوصا انى فى الغربة و هنا فى كل اجناس الدكاترة و مش عارفة اروح لمين و بخاف انى اروح لحد يقعد يفتى فيا و خلاص بس لما بيأس بسيب تكالى على الله و هو اللى حيحمينى لانى اتعرضت لتجربة فى بلدى الموضوع ابتدى انى رجلى اتلوت و بدل متتعالج صح بقالى اكتر من سنة بعانى من تمزق للاربطة تخيلو مجرد فتى دكاترة و الحمد لله على كل حال برضو

ام المهدى حمد لله على سلامتك متعرفيش انا كان فكرى مشغول بيكى قد ايه كان نفسى اتطمن عليكى اااااااااااااااااااااااد كدة و الحمد لله انك نورتينا تانى و على سؤالك (اذا حرام او كذب لا سمح الله اذا بينت للناس انه انا مو مهتمه بسالفة الحمل ) انا بقولك ربنا رب قلوب و احكيلك على حكاية واحد من الصحابة اسمه ياسر بس انا بصراحة مش فاكرة ياسر ايه كان من كثر تعرضه للتعذيب على يد الكفار و بيعذبو والديه (اللى نزل فيهم صبرا آل ياسر فان مثواكم الجنة) و عشان يرحموه من التعذيب و يرحم والديه (استغفر الله) ذكر الله و رسوله بسؤ فلما تركو سراحه و عرف الرسول قاله بما معناه ان ربنا عارف اللى فى قلبه و ان ان شاء الله ربنا غافرله و دا نطق بالكفر فما بالك اللى بيقول كلام و ربنا عارف ان فى قلبه عكسه عشان يترحم من قسوة الناس اقصد ان ربنا غفر فى الكبائر فما بالك؟

حلمى قريب ان شاء الله نفرح بيكى و فعلا على رأى زهور الدعاء نفرح بيكى و مش مهم فى اى شهر المهم نفرح بيكى و خلاص و ان شاء الله كلنا نفرح ببعض يا رب يا رب

طب زهور الدعاء اقولك على حاجة انا نفسى اطلع حامل الشهر دا (بس اذا محصلش الحمد لله برضو) بس عشان انا ممكن اعرف اذا كنت حامل ولا لأ فى نفس وقت عيد جوازى و مش عشان عيد جوازى الرابع لأ عشان نفسى تكون هى نفس المناسبة اللى ابشر زوجى فيها (حاجة رومانسية) و خصوصا انى قريت على افكار رومانسية لتبليغ الزوج و عجبتنى قوى الفكرة انى اجيب هديو و الفها و اكتب عليها كارت بتقول والدى العزيز انتظرنى بعد 9 شهور حاستها تحفة قوى خصوصا انه اكيد حيكون فاكر انها هدية جوازنا بس عشان الموضوع ده اللحظة الرومانسية مش اكتر و ربنا كبير ان شاء الله بس انا كمان مظبطنا نفسى نفسيا انه مش حيحصل و انى المفروض الشهر اللى جاى اعمل الاشعة و اللى بعده اسافر مصر عند اهلى و لما راجع ابقى اكمل المتابعة عند الدكتور

يااااااه انا رغيت قوى بس انا قلت كل اللى فى نفسى و ان شاء الله خير لينا كلنا بأذن الله

ربى لا تذرنا فردا و انت خير الوارثين
قديم 23-08-2007, 01:09 AM
عاشقة الطفولة
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية عاشقة الطفولة
عاشقة الطفولة غير متصل  
tongue3

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلمي قريب
انا بصراحه عجبني عاشقات حلم الامومه ...
ياجماعه انا تعبانه واحس بالم في كل جسمي وتعب ومثل الغمه ... ومابي اتحرك ..والنوم زايد ... وهبوط في كل جسمي ... ان شاء الله خير

حبي لكم
حبيبة قلوبنا كلنا الهي يا ارحم الراحمين تحقق حلم اختي حلمي قريب و ترزقها ذرية صالحة معافاة بحق هذا الشهر الكريم و ترزقها الصحة و العافية آمين ان شاء الله خير
قديم 23-08-2007, 03:15 AM
&*ملاك العراق*&
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية &*ملاك العراق*&
&*ملاك العراق*& غير متصل  
tongue3

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة الطفولة
حبيبة قلوبنا كلنا الهي يا ارحم الراحمين تحقق حلم اختي حلمي قريب و ترزقها ذرية صالحة معافاة بحق هذا الشهر الكريم و ترزقها الصحة و العافية آمين ان شاء الله خير
آمييييييييييييييييييييييين آمييييييييييييييييييييييييييين يارب تسمع من عشوقه وتستجيب دعائها وتفرح

قلب حبيبتنا حلمي قريب وان شاء الله يكون فعلا قريب لها ولنا

اللهم اني اسالك بهاذا الشهر الفضيل ان تقر عيني وعيون خواتي بالذريه الصالحه ومعافاه

برحمتك يا ارحم الراحمين

بالنسبه للاخباري فكما قلت لكم اني متجاهله الموضوع وبالنسبه للهانم فقد زارتني البارحه

ولااخفيكم اني ادمعت عيني للحظه ولكن اتذكرت اني ماخذه عهد على نفسي اني انسى الموضوع

وفعلا اليوم كنت جدا عاديه

اتمنى اني اكدر اواصل

حبيبتي عشوقه بالنسبه للعنوان الجديد فانا اؤيده وراح اكون اول المشاركين بالموضوع

عروستنا الصغيره شكرا على سؤالك وترحيبك ربي يفرح قلبك عن قريب

زهور الدعاء ربي يسعدك ويجبر بخاطرك ويرزقك على قد نيتك الطيبه
قديم 23-08-2007, 03:40 AM
العروسة الصغيرة
عضو نشيط جدا
 الصورة الرمزية العروسة الصغيرة
العروسة الصغيرة غير متصل  
السلام عليكم.............

حلمي قريب ان شاء الله تكوني حامل لاني لما كنت حامل جتني اعراض الدورة يمكن قبل اسبوع او اكثر وهي الام بالبطن والظهر وتكون متقطعة وليست باستمرار......مع الم ونخزات بالصدر وكبره وتصلب الحلمات ووجعهما................لكني اجهضت والله يعوضني خييييير ان شاء الله.........

عزيزتي كوكار ماشاء الله افكارك نفس افكاري...............انا مقررة ان شاء الله عندما يحدث الحمل

سوف البس فستان زفافي وسوف اتزين وادا خلصت من الزينه سوف اجهز له اللبس الدي لبسه في الزفاف

وسوف اتصل عليه وبقول اليه استحم والبس الملابس اللي على الطاوله الفلانيه مثلا........

وانا اكون قد جهزت من قبل علبة كرتون وسوف اغلفها بجلاد جميل وسوف اشتري حداء لطفل وسوف اضع ورقة علة الحداء مكتوب عليها>>حبيبي بابا انا في الطريق وسوف اصل بعد تسعة اشهر<<

مارأيك كوكار بفكرتي؟؟؟؟؟؟؟؟ ان شاء الله يااااااااااااااااااااااارب يقدرنا على ان نعمل المفاجأه اللي بنتمناها

على فكرة انا اليوم الخميس الساعة 6 ونصف صباحا سوف اسافر مع زوجي الى الامارات...........
ادعو لي بإن ننبسط واح اشوفكم ان شاء الله يوم الاثنين..............

في امان الله.......ز

مواقع النشر