أنا أنتهيت أعمل أيه أبو حكيم وsoqya(ابو مريم) - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

ساعدني لطلب مساعدة أحد الأعضاء في حل المشاكل الزوجية والاجتماعية

قديم 08-12-2014, 12:52 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  
رد : أنا أنتهيت أعمل أيه أبو حكيم وأخي في الل

ما هو بطل قبل كده كذا مرة لوحده بقاله 13 سنة كده بطل سنين خلالهم وأهله عارفين هو ناوي ينفذ جدول عامله عشان يبطل ممكن رأي حضرتك فيه هينزل من صلاة الظهر يروح يتمرن في الجيم لحد العصر من العصر للمغرب يتمشي رياضة ويزور أهله شوية من المغرب للعشاء في المسجد يقرأ قرآن كل ده وهو واخد حباية واحدة تمسك جسمه من التعب وياخد واحدة لما نروح كده هيبقي قلل 3 حبايات بعد اسبوع لحد ماجسمه يتعود علي الأقل يقلل كمان حباية وبعد أسبوع يبطل نهائي هو ناوي علي الجدول ده بقاله فترة عشان يبعد عن البيت لأننا طول ما أحنا ف البيت كل شوية ناخد ومانستحملش التعب بس مشكلته التأجيل كل ماينوي يحصل حاجة ونأجل ممكن رأي حضرتك ربنا يرزقك الفردوس الأعلي مع من تحب
قديم 08-12-2014, 12:58 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

دايما شايف إن اسلوبه عادي ف الكلام ويقولي أنتي اللي بيتهيئلك انا بتكلم عادي مش راضي يقتنع أبدا انا مش عارفة أتعامل معاه إزاي أرجوك وجهني وساعدني وقولي أتعامل إزاي معاه انا تعبت وأنا تحت أمرك في أي سؤال ربنا يسعدك يارب
قديم 08-12-2014, 12:22 PM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

جزاك الله خيرا على ثقتك أختي الكريمه .

انتكاسة المدمن وعودته للتعاطي , من الأمور الشائعة التي يتخوف منها الأطباء على المدمنين
ولذلك لا بد من الحصول على مساعدة ومتابعة طبيه لضمان حصول الشفاء بدون انتكاسه
وللأسف ليس لدي ما أقدمه لكما .

يسر الله أمرك .
قديم 09-12-2014, 03:49 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

مشكلتنا ف مصر ماعندناش ثقة ف دكاترة الإدمان كلهم بيبقوا عايزين نروح مصحاتهم او مصحات تبعهم وهو عنيد مصمم يتغلب علي نفسه بقوة إرادته هو من غير مساعدة لأنه راح لدكاترة وكل واحد يقوله مش هتخف الا بالمصحة ويكتبله منوم وخلاص هو تصميمه رهيب علي التبطيل بس ماعلينا من الموضوع ده عشان حضرتك مش هتقدر تفيدني فيه بصراحة حضرتك إهتميت وعملت ال عليك وزيادة بس أنا محتارة أتعامل معاه إزاي في حياتنا الزوجية في غيرتي عليه وإني أفهم تفكيره وأخليه يحس بيا وياتري فعلا غيرتي زيادة ومنعه ده مخليه عايز أكتر ولا وجهة نظر الرجال أيه هل لو سبته يشوف هو من نفسه هيزهق وخصوصا انه ناوي يمسح كل القنوات الحرام اول ماينفذ جدوله حضرتك راجل وأدري بالرجال مني أرجوك ساعدني أنا بجد بثق ف حضرتك وبحترمك جدا لله لدرجة أني خليت حضرتك أملي بعد الله لرقي تفكيرك أطمع إن حضرتك تساعدني
قديم 09-12-2014, 01:37 PM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

ما يخص القنوات المحرمه
كما قلت لك في رد سابق ..
اقتباس:
إذا كانت محاولتك لمنعه , تجعله يشاهدهم أكثر مما لو تركتيه
إذن أهون الشرين ألا تمنعيه , مع التذكير له ونصحه بأن هذا محرم .
قوي الوازع الديني لديه , وحاولي قدر استطاعتك التركيز على مشاهدة القنوات الدينية معا في المنزل .
ضعي قائمة مخصصة بالمفضله تقتصر على هذه القنوات , ليسهل الوصول لها متى أردت
بدلا من البحث عنها بين مئات القنوات , واغلقي باقي القنوات التي لا تُتابع في المنزل .
أما قنواته المحرمه , فكلما رأيت منه رغبة واندفاعا لتركها شجعيه
واقترحي عليه اغلاقها بلحظتها .
أشعريه أنك معه وتحبين الخير له , وأنك تشجعينه على الخير والصلاح
بدلا من أن يشعر أنك ضده وتنتقدي أخطائه .

التعديل الأخير تم بواسطة أبو حكـيم ; 09-12-2014 الساعة 01:40 PM
قديم 11-12-2014, 07:58 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

أنا لما بقوله لأ ماتشوفش هزعل يقولي حاضر مش هزعلك وساعات أما يروح لأهله ينزل مصارعة وأغاني وأفتح الكمبيوتر أ لاقيه شغل الحاجات دي وانا بعمل الأكل أو أي حاجة وتحصل مشكلة ويجي يوعدني ويحلف علي المصحف تاني ويقولي هي لحظات ضعف بفتح الحاجة وأقفلها بسرعة ببقي فعلا ناوي أنفذ وعدي بس بضعف ونتفق أنه مايشوفش ولو الكلام جاب بعضه وفتحنا الموضوع يقولي الممنوع مرغوب وأنتي عملتي قيمة لناس مالهاش لزمة ويحسسني انه متضايق منه ويقولي أنه كان حابب ده يجي من نفسه عشان ربنا بقوله خلاص شوف اللي أنت عايزه ومش هزعل بس ببقي هموت من جوايا أن الحاجات دي بحس أنها أهم من زعلي وأعيش في أكتئاب مع نفسي زي الأيام دي أحترت أعمل أيه بيغيظني أكتر لما يجي يقولي خلاص ماحدش يشوف حاجة وبعد كام يوم يحسسني أنه مخنوق يقولي بحس انك زعلانة فبختار ده طبعا بعد غضب ربنا بس الممنوع مرغوب أقوله خلاص انت حر بس أتقي الله وهو يقولي صدقيني بفتح الحاجات دي ثواني وأقفلها بس فكرة المنع بتخليها تيجي ف بالي لكن لو عادي ولا هفكر فيها طب أعمل معاه أيه وإزاي مابقاش زعلانة أرجوك ساعدني ماليش غيرك أنا عايزة حل لنفسي مش ليه هو
قديم 11-12-2014, 10:35 PM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

أين أنت أبو حكيم
قديم 22-12-2014, 12:56 PM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saso soso مشاهدة المشاركة
أنا لما بقوله لأ ماتشوفش هزعل يقولي حاضر مش هزعلك وساعات أما يروح لأهله ينزل مصارعة وأغاني وأفتح الكمبيوتر أ لاقيه شغل الحاجات دي وانا بعمل الأكل أو أي حاجة وتحصل مشكلة ويجي يوعدني ويحلف علي المصحف تاني ويقولي هي لحظات ضعف بفتح الحاجة وأقفلها بسرعة ببقي فعلا ناوي أنفذ وعدي بس بضعف ونتفق أنه مايشوفش ولو الكلام جاب بعضه وفتحنا الموضوع يقولي الممنوع مرغوب وأنتي عملتي قيمة لناس مالهاش لزمة ويحسسني انه متضايق منه ويقولي أنه كان حابب ده يجي من نفسه عشان ربنا بقوله خلاص شوف اللي أنت عايزه ومش هزعل بس ببقي هموت من جوايا أن الحاجات دي بحس أنها أهم من زعلي وأعيش في أكتئاب مع نفسي زي الأيام دي أحترت أعمل أيه بيغيظني أكتر لما يجي يقولي خلاص ماحدش يشوف حاجة وبعد كام يوم يحسسني أنه مخنوق يقولي بحس انك زعلانة فبختار ده طبعا بعد غضب ربنا بس الممنوع مرغوب أقوله خلاص انت حر بس أتقي الله وهو يقولي صدقيني بفتح الحاجات دي ثواني وأقفلها بس فكرة المنع بتخليها تيجي ف بالي لكن لو عادي ولا هفكر فيها طب أعمل معاه أيه وإزاي مابقاش زعلانة أرجوك ساعدني ماليش غيرك أنا عايزة حل لنفسي مش ليه هو
بما أن زوجك يترك ويعدك بالترك ويستمر لفترة , ثم يعود ثم يحاول الترك مرة أخرى وهكذا
ويخاف الله , إذن لا تشددي عليه بزعلك منه , واستمري على نصحه بتقوى الله
وركزي بنصيحتك على أن يترك من أجل الله , وليس لأجلك أنت
واجعلي نصيحتك له مبنية على خشيتك عليه من غضب الله .
قديم 24-12-2014, 08:20 AM
Saso soso
عضو نشيط جدا
Saso soso غير متصل  

مشكور أستاذي أبوحكيم أنا فعلا عملت بنصائحك وهكمل كل نصائح لأنها أفادتني كثيرا وأصلحت من حاله شوية بس يارب يكمل ربنا يجازيك خير علي مساعدتك ليا ويكرمك ويرزقك الفردوس الأعلي للأسف مفيش وسيلة لشكرك غير الدعاء يارب ربنا يتقبل مني
قديم 25-12-2014, 01:44 AM
أبو حكـيم
عضو المنتدى الفخري
أبو حكـيم غير متصل  

بل خير ما قدمت لي الدعاء , وجزاك الله خيرا
اسأل الله أن يبدل حالك لخير وأفضل حال , ووافيني بمستجداتك .

مواقع النشر