مصروف الزوجــه ..؟!! - الصفحة 5 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المتزوجين مواضيع تهم المتزوجين من الرجال والنساء.

موضوع مغلق
قديم 01-10-2009, 11:50 PM
tunisian
عضو مثالي
tunisian غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flouna مشاهدة المشاركة
مع أحترامى الشديد لرأى حضرتك مين قال ان مصروف المرأه هو فضل من الزوج !!!! حاجه غريبه الزوج مسؤل عن الزوجه من حيث المأكل والمشرب والملبس ولو قصر فى ذلك يحاسبه الله تعالى طبعا لو يستطيع الصرف على الزوجه.
طيب حضرتك مع ردك ده تقول ايه فى زوج لا يصرف على الزوجه وهيه المسؤله عن ملبسها ومصاريفها كلها حتى الاطباء لو مرضت مسؤله عنهم هى اللى تدفع من مالها الخاص .....برضه كده بتقسم ظهر الزوج ومش من حقها مصروف حتى عشان تشعر انها ليها زوج يحميها ويعطيها مصروف حتى اذا كان هذا المصروف مبلغ رمزى ....بس بيكون ليه قيمه كبيره قوى عندها

معذره لكن مكنتش تزوجت بقى وخلاص طالما انها كده كده متكفله بنفسها ...الحاله اللى بقول لحضرتك عليها بشوفها قدامى يعنى حاله من الواقع...

وبعدين اعذرنى حضرتك بتتكلم عن امراه كل ما تسأل زوجها انها تريد شئ بيعطيها وبيشترلها هذا الشئ ....ومع ذلك بتطلب مصروف !!! حضرتك تقصد مرأه مدلله مش الحالات اللى انا اقصدها

لكن برضه هارجع واقولك الزوج مهما كان من حق المراه عليها انه ينفق عليها ...اكيد بأعتدال ومش بقسم ظهر ولا حاجه لكن برضه الرجال قوامون بما انفقوا .وأكيد الكلام ده صح...وألا مكنش ربنا قاله فى كتابه الكريم

لو حضرتك عازو تعرف مين اللى بينقسم ظهره بجد ...معلش شوف المرأه اللى بتعمل جوه البيت وبره البيت فى العمل وبتربى وبتساعد الزوج فى متطلبات الحياه ويمكن بتبنى معاه هذه الحياه ايضا ....وبعدين فى الاخر تقول بتقسم ظهر الزوج معلش هذا ظلم فى حق المرأه

على رسلك يا هاته. فعلا أقصد ما كتبتيه بالأحمر. و لكن ما دمتي تعرفين قصدي لماذا تهاجمينني فيما لم أقصده . غريبة و الله, و هذا يكفيني عذرا.
ثانيا المرأة هي التي تحب ان تقصم ظهرها لأنه هي التي تتمسك بالعمل و لم يجبرها أحد.
ثم المصروف الذي يزيد عن النفقة من اكل و شرب و سكن و لباس و صحة هو تفضل من عند الزوج و لا شك في ذلك.
قديم 02-10-2009, 03:49 AM
مسز داني
عضو المنتدى الفخري
مسز داني غير متصل  
رغم أني لا آخذ مصروف بشكل منتظم
إلا أنه يرتب صرفيات الرجل و هو المستفيد الأول و الأخير

كيف

المصروف إذا كان للتالي
ملابس , أشياء خاصة, كريمات ,مكياج ,,,,الخ
غير الأكل و الشرب و الفواتير
ينظم ما يصرفه الزوج لزوجته
فمثلا ميزانية الأكل و الشرب والفواتير تقريبا متوقعة و لها مبلغ معين
بعد كم شهر زواج سيعرفه الزوج
أما الملابس فهي مصروف غير منتظم
فمثلا أحيانا تكفي 300 أحيانا 500 أحيانا 1000 , و أكثر و أكثر
و بهذا في كل شهر
مرة تضيق و مرة تفرج
لكن لو حدد سعر معين للمصاريف الخاصة و يكون بجيب الزوجة ؛حيث هي أعلم و أعرف بما تحتاجه و كم يكلف
مثلا كما قال صاحب الموضوع 500
قد تصرفها كلها بالشهر الأول
و الثاني قد لاتذهب السوق و شهر تصرف منها جزء
فهي ستوفر لها ما تحتاجه في الشهر اللي تحتاجه
فإذا صارت عندها مناسبة , وفرت شهرين و كسبت بذلك 1500ريال بدون ما ترهق الزوج
فهو سيدفع 500ثاابتة للمصروف الشخصي
و بكذا
سيعرف تماما كم يتبقى كل شهر من راتبه و يوفره و يحدد متى سيشتري بيت و كم عليه ان يوفر
لا أعتقد أن المصروف اللي نقصده للتوفير فقط بعيدا عن مشترياتنا الخاصة
قديم 02-10-2009, 08:43 PM
malak_3lganah
عضو نشيط
malak_3lganah غير متصل  
Talking

من ماديه لي ماديه تفرق

مثلآ:

بما انحنا فغربه وزوجي يدرس وناووين نشتري سياره ،،
فهالحال لازم نمسك على اعمارنا من ناحيه المصروف ومانصرف الا لشي الضروري واغراض البيت

بس من ناحيتي مااخذ مصروف ،وإذا باخذ ، باخذ 200$ او احيانآ من باب الاحتياط اخذ 100$
بالكثير لاني مو من نوع لي اطلع بروحي ايدي بإيد زوجي واي شي اباه يعطيني اياه ومايقصر معاي
فعشان كذي انا مااحط مصروفي فرض عليه ،،

فالبنسبه لك 500 تكفيها من غير اي مناسبه،وعدم وجود وعيال

التعديل الأخير تم بواسطة malak_3lganah ; 02-10-2009 الساعة 08:45 PM
قديم 02-10-2009, 09:00 PM
ام فلانة
عضو نشيط
ام فلانة غير متصل  
اما بالنسبة الى فزوجي له 3 اعمال الاول حكومي وراتبه يتصرف به لوحده اما العملان الاخران فانا اتصرف براتبهما واقضي مستلزمات البيت ومستلزماتي انا وابنتي
لان زوجي ليس له
الوقت الكافي ليشغل نفسه بمستلزمات البيت فهو مشغول طول الوقت ادعو الله ان يعينه على اعماله وتسديد ديونه
قديم 03-10-2009, 12:02 AM
طالب الفائدة
عضو نشيط
طالب الفائدة غير متصل  
التزام بمبلغ شهري ما عندي الخرابيط ذي
لكن لو احتاجت شي ما أقصر معها

التعديل الأخير تم بواسطة طالب الفائدة ; 03-10-2009 الساعة 12:08 AM
قديم 03-10-2009, 05:19 AM
flouna
قلم وفي
flouna غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tunisian مشاهدة المشاركة
على رسلك يا هاته. فعلا أقصد ما كتبتيه بالأحمر. و لكن ما دمتي تعرفين قصدي لماذا تهاجمينني فيما لم أقصده . غريبة و الله, و هذا يكفيني عذرا.
ثانيا المرأة هي التي تحب ان تقصم ظهرها لأنه هي التي تتمسك بالعمل و لم يجبرها أحد.
ثم المصروف الذي يزيد عن النفقة من اكل و شرب و سكن و لباس و صحة هو تفضل من عند الزوج و لا شك في ذلك.
أخى tunisian اولا أنا مش بهاجم كلامك أطلاقا ده مجرد رأى ...ثانيا انا بتكلم انى ضد موضوع ان مصروف الزوجه هو تفضل من الزوج على الزوجه
ثالثا ...انا فى رسالتى الاولى اللى حضرتك رديت عليها أصلا كنت بتكلم عن الزوجه اللى ما بـاخذ من زوجها اى شئ ولا بيصرف عليها فى أى شئ .
ومع ذلك حضرتك رديت بكلمه انها كده بتقسم ظهره ده كان ردك عليا وممكن تراجع الردود ..
عموما حصل خير وانا لم اقصد الهجوم اطلاقا .....ده مجرد نقاش وكل واحد بيقول رايه وخلاص
قديم 03-10-2009, 06:03 AM
اصغراخواني
كبار شخصيات المنتدى
اصغراخواني غير متصل  

كطريقة ... المصروووف ثم المصرررروف ثم المصروووووف ..

كمبلغ .. تختلف من شخص لآخر ..

هي لوحدها .. معها ابن .. معها ابنان وهكذا على حسب ماتحتاج ..

المصروف تنظيم لي .. فأعرف ماادخر .. وماانفق ..

اضع استراتيجية وخطة لا اهدافي كمتلاك سيارة ومنزل ..

وفق الله الجميع ..

مواقع النشر