عاجبني بس خايفه يكون بخيييل :'( - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المقبلين على الزواج مواضيع تهم المقبلين على الزواج من الرجال والنساء

قديم 10-08-2013, 07:39 PM
شقـردية
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية شقـردية
شقـردية غير متصل  
رد : عاجبني بس خايفه يكون بخيييل :'(

؛؛
؛؛

تم دمج الموضوعين لتطابق المحتوى ،،،

قديم 10-08-2013, 07:50 PM
Kakool
عضو نشيط
Kakool غير متصل  

لازم تعرفي أن فيه فرق بين بخيل وأناني، الأول يكنز فلوسه بالبنك والثاني يطلع فلوسه لنفسه فقط
الشيء الآخر لازم تعرفي كم في حسابه بالبنك، كم دخله وكم عليه ديون، يمكن مو بخيل، ببساطة فقير أو مديون!
والأهم من كذا حسيت كل مواضيعك عن المادة، ترا عيب تجيبين طاري الفلوس له اذا تحبين تعيشين نفسك عيشه حلوه شمري عن ساعديك واشتغلي مو تاخذينها بطريق الزواج من ثري وكأنك داخلة على طمع
قديم 11-08-2013, 06:46 AM
Princess Roses
عضو دائم
Princess Roses غير متصل  

الله يسامحك يااختي بالعكس انا الي المفروض اخاف ان هوا يكون داخل ع طمع لان بابا مرتتاح ماديا جدا والحمد لله واصل لدرجه علمية واجتماعية ممرموقه وانا زيه فلو بتتكلمي عن احتياجي لواحد غني بالعكس انا حتى ممكن اعيش نفسي عيشه كويسه جدا ومش خايفه ع الرزق ؤلانه بيد الله اما انك تعيشي مع انسان مابيطلع القرش من جيبه فانا اكره هذه الصفه والرسول صلى الله علئه وسلم يقول:الللهم اعط ممسكا تلفا.
وقال تعالىى:والذين اذا انفقوا لم يسرفوا ولم يقتروا وكان بين ذلك قواما.
قديم 11-08-2013, 06:50 AM
Princess Roses
عضو دائم
Princess Roses غير متصل  

عموما انا حتى لو نقاطي خطأ ممكن تجاوبي ع السؤال احسن انه كيق تفرقي بين الكريم والبخي اما كل مواضيعي الماادة فين ده؟؟؟!!!لو تق
قديم 21-08-2013, 02:50 AM
شخص وقع في الحب
عضو جديد
شخص وقع في الحب غير متصل  

ما تحكميش عليه بالبخل وانتي مش عارفه ايه ظروفه الماديه
المشكله هي انك علشان مرتاحه ماديا بتفكري علي قد ظروفك وبس انا فعلا لو مكانه مكنتش اتصلت من اساسه ايه اللي يخليني اغرم فلوس علي حاجه انا ممكن اعملها ببلاش في عز ما انا محتاج كل جنيه علشان الزواج والشقه وما الي اخره
قوليله مش لازم اتصالات تليفونيه ممكن تكلموا بعض علي الاسكاي بي او الياهوو وبكده مالهوش حجه ثانيا بالنسبه لموضوع الهديه فهي لا تقدر بثمن لو بتحبيه فعلا يبقي هتقدري اي هديه يجبهالك علي انها اغلي هديه لكن حكاية انه كل مره يجيلك فاضي دي مش كويسه بس برده مش دليل علي بخله بس في طريقه ممكن تعرفي انه بخيل او لا انتي بتقولي انه في بلد تانيه يعني ممكن تقوليله انك نفسك في حاجه موجوده هناك ومن زمان عايزه تجيبيها هو لو بيحبك هيحس انه لازم يجبهالك علشان يحاول يسعدك اما لو طنش يبقي يا اما هو مش حاسس بيكي وده دليل عل عدم حبه لكي و يا اما حاسس بيكي بس عامل نفسه عبيط (عامل نفسه من بنها) وده بقي الدليل علي بخله
قديم 21-08-2013, 07:00 PM
Princess Roses
عضو دائم
Princess Roses غير متصل  

ميرسي ع الرد وعايزة اقول ان هديته فعلا بالنسبة ليا شايفاها اجمل حاجه بس لما حصل كذا موقف وحاولت اجمع نقاط حطيت ده احتمال بس نفسيا هيا لاتقدر بثمن فعلا
انا فعلا طلبت حاجه غالية شوية للبيت علشان نضيفه مش علشان اتعبه وهوا ف الاول طنش ومرة قال مش عايز اكلف اوي وبعدين طلبتها منه صراحة فهوا وافق وقرر يعملها فمش عارفه ده ايه.
وشكرا تاني ع الرد

مواقع النشر