معاً نحو الرشاقة ....الجزء الثاني (2) - الصفحة 67 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 05-01-2010, 10:36 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
يا صباح الفل يا أم جوجو
والله منورة الصفحة كلها
على فكرة فعلا دى طريقتى من زمان وما اعرفش انها حرام
انا بأعتبر انى أخذت حصتى زيى زى اى حد فى البيت وانا بقى حره فيها آكلها أرميها انا حره
فأنا بأستمتع بنعمة ربنا بس من غير ما اضر نفسى
لأنى حتى لو أكلت نصفها فهى محسوبة على وداخله علشان تتخزن فى حته من جسمى
انا مبأعملش كده كثير بس أحيانا وتقريبا لازم قبل الدورة بكم يوم تجينى فجعه غير عادية على الحلويات ووالله لو اكلت نصف اللى بأرمية لهبقى دبدوبه
وطبعا يا حبيبتى انا عمرى ابدا ابدا ما ازعل منك
لو تعرفى انى بقيت بأدعى لك فى كل صلواتى زى اختى بالضبط ما كنتيش تقولى لى ما تزعليش
قديم 05-01-2010, 03:03 PM
islam12
عضو مميز
 الصورة الرمزية islam12
islam12 غير متصل  
السلام عليكم ما شاء الله عليكم مواظبات و تقولون دبدوبات تعالو تشوفو الدبدوبه الجده. انا وزني 90 كلغ و طولي 171 سم و سني 26 و نصف. اه متزوجه و لازلت اترجى الذريه ان شاء الله. ها ماذا قلتم؟ ستقبلوني بينكم و تساعدوني و لا حتخلوني لغايه ما يغيرني زوجي هههههههه.
بس انا عندي مشكله انو وزني لا ينزل عن 85 اقصى ما ينزل علما انني ممكن امشي مسافه 25 كم دون ما احس. من مده عملت فحوصات علشان الحمل فطلع معايه تكيس المبيض و عرفت انو عامل لي لخبطه في الهرمونات و وزن زايد و شعر زايد... انا الان حطيتكم امام وضعي بالتدقيق ساعدوني الله يخليكم . تحيه خاصه لام جمانه. حانه اتعرف عليك اذا كان ممكن.
احبكن في الله كثيرا.

التعديل الأخير تم بواسطة Crestalla ; 06-01-2010 الساعة 04:52 PM
قديم 05-01-2010, 04:46 PM
MFR&Emy
عضو دائم
 الصورة الرمزية MFR&Emy
MFR&Emy غير متصل  
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ممكن أنضم معااكم وتشجعووني ,,للعلم انا متااابعااااكم من زماااان من أيام الجزء الأول وحاولت أعمل ريجيم بتاع الفواكه والخضروات يومين أكل وبعدين عصر بس فشلت
المهم إني دلوقتي بس بدأت بإراده وعزيمه في ريجيم وربنا يثبتني لأن مشكلتي إني مش بعرف أستمر علي حاجه
ومن فضل الله بدأت من أسبوع أمشي وأعمل رياضه وخسيت كيلو ونص ...فلو تقبلوني معااكم وأنضم لفريق عشان أتشجع أكتر يبقي كتر خيركم .
الوزن الحالي 62ونصف
الهدف الأول 50
الهدف التاني 45

كمااان كنت حابه أسألكم جربتم (الشاي الأخضر مع الزنجبيل والكمون ) لأزاله الكرش
أنا جربته 5 أيام واليوم السادس جالي ألم في جنبي وتعبني جدا
ومشكلتي مع الشااي الأخصر إنه بيتعبلي جنبي مش عاارفه ليه ..؟؟
في سؤال كمااان ممارسه الرياااضه مع اللولب فيها خطووره ؟؟؟
معلش تقلت عليكم من أول مره ....بس ربنا يعلم أنا بحبكم كلكم قد إيه ؟؟ أنا عاايزه أذكركم بالإسم بس أكيد هنسي أسماااء كتتيير بس بفتكر كلامكم ونصايحكم كتير خصوصا أم جمانه وأم عمار والغربه مره ربنا يكرمهم ويجعله في ميزان حسناتكم
بجد بحبكم كلكم وبحب أرأئكم محدش يزعل مني لأني ما ذكرتش إسمه .كمااان أنا جهازي عطلان وبكلمكم من جهاز تاني بس لما دخلت ولاقيتكم هتعملوا فرق من جديد قلت ألحق أنضك ليكم بسرعه ..أنا جاايز كسوووله وبكسل أدخل باليوزر بتاعي وأكتب ردود بس لما فتحت مش عااايزه أقف ههههههههه قووولوا لي كفاايه حكيتي قصة حيااااتك ههههه
ِِ

إختكم
أم ياسمين

اللهم إنصر إخواننا الفلسطنين ....اللهم ثبت أقداااامهم
اللهم سدد رميهم ...اللهم إقذف الرعب في قلووب عدوك وعدوهم
اللهم زلزل الأرض من تحت اليهود الغااااصبين
اللهم فك أسر إخواننا في فلسطين ..اللهم إرحم صغيرهم ...وأطعم جاائعهم ..وأكسي عاااااااريهم
اللهم إنا نشكو إليك ضعف قوتنا وقلة حيلتنا وهوننا علي الناس وأنت أرحم الرااااحمين
اللهم إغفر لنا تقصيرنا وإسرافنا في أمرنا وتولي أمرنا
اللهم ارزقنا صلاة في مسجدك الأقصي قبل الممات
قديم 05-01-2010, 05:10 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
اهلين بي الضيوف مرحبا بكم في نادى الرشاقه

يمي يم يادودي من جد احلى شريرة

على قول ام جمانه هربتى من السيل

الله يهينكى يارب فرصه امشي كتير وكلى مشاوي وان شاء الله ترجعى خاسه

ترجعى بالسلامه يارب

التعديل الأخير تم بواسطة بنت مكة2008 ; 05-01-2010 الساعة 05:13 PM
قديم 06-01-2010, 11:07 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
أحب ارحب بأخواتى الجدد اسلام وMFR&EMY اسمك صعب ياريت تقوليلنا ام مين نناديكى بيه احلى
أولا ارد على اختى اسلام ان كل ما عندك من تكيسات وآلام سوف تزول باذن الله بمجرد ما تبدأى فى نقصان الوزن
وسوف تبشرينا قريبا ان شاء الله انك حامل
انا بدأت الرجيم بوزن مقارب لوزنك والحمد لله اليوم وبعد اكثرمن سنه تغيرت تماما وادعو الله ان يثبتنى على هذه النعمة العظيمة
أهم شيئ لا تيأسى وأبدأى وإعقدى النية انك ستستمرى ولن يوقفك شيئ مهما لاقيت من احباطات ومغريات
انا وزنى لم ينزل اول ثلاث اسابيع متتاليه من الرجيم على عكس كل الناس اللى وزنها بينزل كثير فى الأول ولولا ارادة الله سبحانه وتعالى ثم عزيمتى القوية جدا لكنت مللت وتركت الرجيم
ودعينا نتفق انه ليس رجيم بل هو تغيير لنمط حياتنا كله نحو الأفضل
عندى كلام كثير قوى قوى لكى بس مشغوله دلوقت فقلت بس ارد عليكى اشجعك وبإذن الله سأكمل حديثى معك لاحقا
وأى خدمة او معلومه عايزاها أأمرينى فقد أصبحت موسوعه فى دنيا الرجيم
[COLOR="Red"]أختى [وMFR&EMY/COLOR]أهلا بيكى معانا وبرافو عليكى ما شاء الله داخله حاميه وشاده الهمة وانا المح فيكى اصرار وعزيمة قويه ارجو ان تستمرى عليها وتثبتى وستصلى الى هدفك قريبا باذن الله
اما بانسبة لتساؤلاتك
فالشاى الأخضر بالزنجبيل مفيد فى تسريع عملية الأيض اى انه يرفع معدل حرق الدهون والسكريات بالجسم بشرط الا يقل عن ثلاث الى خمس اكواب يوميا وهذا لأنه يزيد من معدل ضربات القلب
وهو ممكن يعمل بعض الانتفاخات بالقولون بالذات للى قولونهم اصلا متهيج او تعبان فما تقلقيش منه
أما بالنسبه للرياضه واللولب فلا علاقة بينهم اطلاقا وممكن جدا تعملى كل الرياضه اللى بتحبيها ومن غير اى مشكله بالعكس الرياضه جزء مهم جدا من نمط الحياة الجديد الذى ستعيشيه معنا هنا
موفقين غالياتى واى استفسار انا بالخدمة
قديم 06-01-2010, 03:15 PM
islam12
عضو مميز
 الصورة الرمزية islam12
islam12 غير متصل  
tongue3

السلام عليكم مشكوره اختي sa33 يا قلبي على تشجيعك . اتمنى يا رب يجيب دعواتك معاي. انا استنى كلامك و نصائحك بفارغ الصبر. انا كمان ليا كلام كثير بس رايحه الان للشغل لما ارجع نتكلم . الى الملتقى بإذن الله.

التعديل الأخير تم بواسطة islam12 ; 06-01-2010 الساعة 03:21 PM
قديم 06-01-2010, 04:13 PM
MFR&Emy
عضو دائم
 الصورة الرمزية MFR&Emy
MFR&Emy غير متصل  
[SIZE="3"أختي الحبيبه أم عمار ....ناديني أم ياسمين ...أنا كتبت إسمي في الأخر لإني عارفه إن معرفي إسمه طويل وصعب
وجزاكي الله خيرا علي ردك علي أسئلتي وفعلا أنا عندي القولون العصبي ...أنا دايما مش بشرب أكتر من 3 أكواب بس حاليا بعد ما بقي بيتعبني وقفته خاااااااالص ..بجد جزاكي الله خبرا لأنك وضحتي لي السبب ..
ودعواااتك ليا ربنا يثبتني وأخس بصحه وعافيه ويرزقني الأراده والعزيمه ,,وأنا فعلا بحاول أخلي كل حاجه إتعلمتها تكون نظام حياه سواء في إختيار الغذاء الصحي أو ممارسه الرياضه عشان أستمر حتي بعد وصولي الوزن الي عايزاه ..
ربنا يبارك فيكي ويجزيكي عنا كل خير ويرزقك من حيث لا تحتسبي
أختك
أم ياسمين[/SIZE]

اللهم إنصر إخواننا الفلسطنين ....اللهم ثبت أقداااامهم
اللهم سدد رميهم ...اللهم إقذف الرعب في قلووب عدوك وعدوهم
اللهم زلزل الأرض من تحت اليهود الغااااصبين
اللهم فك أسر إخواننا في فلسطين ..اللهم إرحم صغيرهم ...وأطعم جاائعهم ..وأكسي عاااااااريهم
اللهم إنا نشكو إليك ضعف قوتنا وقلة حيلتنا وهوننا علي الناس وأنت أرحم الرااااحمين
اللهم إغفر لنا تقصيرنا وإسرافنا في أمرنا وتولي أمرنا
اللهم ارزقنا صلاة في مسجدك الأقصي قبل الممات
قديم 07-01-2010, 12:00 AM
islam12
عضو مميز
 الصورة الرمزية islam12
islam12 غير متصل  
السلام عليكم اختي ام ياسمين لقيت لك حل لمشكله القولون العصبي عليك اولا ان تبدئي يومك بأكل الخضر: طماطم + خيار مع شرب الكثير من الماء. ثم خذي حبه سوداء+ عرق سوس+ماء الزهر+شومر +كاس ماء يخلط في خلاط كهربائي و يشرب كاس صباحا و كاس مساء.
اتمنى تفيدك. و اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك و جميع مرضى المسلمين آميين.
قديم 09-01-2010, 11:25 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
صباح الفل يا رشيقات المستقبل
مالكم مختفيين ليه
انتوا بتشتغلو من تحت لتحت زى ما ام جمانه قالت ولا بطلتوا رجيم اصلا
وزنت امبارح ووزنى ثابت مانزلش الاسبوع ده وقررت اعمل اليوم كله مفتوح وفعلا فطرت واتغديت واكلت كيك وماقدرتش اتعشى ولسه باطنى تعبانه من اكل امبارح
مش عارفه ليه بطنى ماعادتش بتستحمل اى اكل غريب عن اكل الرجيم فلو اكلت زى الناس العادية وزودت فى الكمية شوية بأتعب جدا ويجيلى عسر هضم وانتفاخ وتعب شديد
ولو بطلت اليوم المفتوح جسمى بيبطل يحرق فمش عارفه اعمل ايه
انتوا ايه رأيكم
وعايزة اعرف اخباركم ايه
قديم 09-01-2010, 04:50 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
مساااااء الخيرات

من جد اختفاء غير عادي

فانكم

انا حااوزن يوم الاثنين مالخبطت دا الاسبوع وان شاء الله يكون النزول قد المجهود