معاً نحو الرشاقة ....الجزء الثاني (2) - الصفحة 78 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 09-02-2010, 03:49 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
انا زعلانه جدا اليييييييييوم

باااحرم نفسي من كل شي وبااسوي رجيم ورياضه

اليوم رحت النادي وقست وزنى بدل منقص او اثبت لقيت نفسي زايده كيلو و600 رجعت 82 بعد ماوصلت 80
كان نفسي ارتاح من رقم 8 وابدا 7 بس للاسف دايما الحظ ضدى في كل شي

حتى تمارين ماسويت يادوب سبحت ورجعت من جد انقهررررررت مرررررره

اخصائيه التغذية:20: حذرتنى من اسبوعين انى اسوي رجيم كميائي وقالتى لو وقفتى حاتزيدي وانا سويتوا ودي نتجيه انى ماسمعت الكلام
قديم 09-02-2010, 06:13 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
بنت مكة2008 غير متصل  
دا موشري الجديد الزايد يارب المره الجايه اكون ناقصه 2 او 3 ادعولى تعبت من نفسي

قديم 10-02-2010, 12:28 AM
bas_sas
عضو دائم
bas_sas غير متصل  
السلام عليكم
اسعد الله مسائكم جميعا غبت الفتره الماضية قلت خليني ارجع بخبر عدل لكن الحمد لله على كل حال
لتذكير انا سجلت معكم تقريبا من تسعة ايام وهو وقت دخولي لنادي وبعد خمسة ايام تقريبا وزنت ونقصة كيلو لكن يافرحة ماتمت
امس وزنت وطلعت زايدة كيلو يعني مالحقت افرح لكن الحمد الله اهم شي انو الانسان بصحتة

بنت بمكة الحال من بعضة لاتزعلي حبيبتي وان شاء نشد حيلنا ان وياكي هذا الاسبوع وربك يكتب الي فيه خير
وانتي الله يهديكي ثاني مره اسمع كلام الاخصائية هي اعرف
الرجيم الكيميائي صحيح يعطيكي نزول سريع بس ضرره كبير ويرجع الوزن بسرعه سلفتي عملته لمدة شهر والكل انبهر بنتيجه بس مسكينه مالحقت تتهنى رجعت الضعف
ان شاء الله انتي وضعك غير وماراح يزيد وزنك اكثر من كذا لانك تلعبي رياضة
بس اهم شي تعتمدي رجيم سليم
قديم 10-02-2010, 12:40 AM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
بنت مكة2008 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bas_sas مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اسعد الله مسائكم جميعا غبت الفتره الماضية قلت خليني ارجع بخبر عدل لكن الحمد لله على كل حال
لتذكير انا سجلت معكم تقريبا من تسعة ايام وهو وقت دخولي لنادي وبعد خمسة ايام تقريبا وزنت ونقصة كيلو لكن يافرحة ماتمت
امس وزنت وطلعت زايدة كيلو يعني مالحقت افرح لكن الحمد الله اهم شي انو الانسان بصحتة

الله يعينيك ويعينني من جد شويه كنت ابا ابكي من القهر لدرجه ماقدرت اطلع ايروبكس اكتفيت بي سير وسباحه حسيت بي احباط بعد ماانزل 7 كيلو ارجع كيلو و600 تقريبا 2 كيلو

بنت بمكة الحال من بعضة لاتزعلي حبيبتي وان شاء نشد حيلنا ان وياكي هذا الاسبوع وربك يكتب الي فيه خير

امين يارب اعطتنى رجيم حلو راح امشي عليه 10 ايام وباذن الله بعدها انقص خايفه ازيد تانى اكتر مدرى ليش

وانتي الله يهديكي ثاني مره اسمع كلام الاخصائية هي اعرف
الرجيم الكيميائي صحيح يعطيكي نزول سريع بس ضرره كبير ويرجع الوزن بسرعه سلفتي عملته لمدة شهر والكل انبهر بنتيجه بس مسكينه مالحقت تتهنى رجعت الضعف
ان شاء الله انتي وضعك غير وماراح يزيد وزنك اكثر من كذا لانك تلعبي رياضة
بس اهم شي تعتمدي رجيم سليم

من جد حسبي الله في الرجيم الكميائي مشيت الا في راسي وفرحت بي نزول نفس الوزن واهو طلعتزو مره تانيه بس دا درس ليا عشان مره تانيه افهم الدرس كويس
يارب مايزيد لانوا كمان اخدت مقاسات بي المتر لقت في زياده مدرى ايش حكاية التنفيخ خلال اسبوع بس مع انى نقصت كتير في قياس المتر بس الحمدلله على كل حال
ليا 5 ايام مااخدت دواء الغده مره نسيتوا دوبي اتذكرت من جد انا مهمله ويبغالى ايش اسوي مع نسيانى وكرهى للدواء كل يوم لازم اول مااصحى
يارب ارحمنى وريحينى ونحفنى ونحف كل عاشقات حلم الرشاقه

طولت في الكتابه فضفضه حاله اكتئاب من الدايت اتحملوونى
قديم 10-02-2010, 01:09 AM
انفاس العطور
عضو مميز
 الصورة الرمزية انفاس العطور
انفاس العطور غير متصل  
بنت مكه عاتي ياقلبي ريحي عمرك

مثل مااترفع ينزل

بس انتي شدي حيلك بالرياضه واهتمي بتغذيتك وجربي خلطه البقدنوس اللي كتبتها راح تنفعك ان شاء الله

حتى تصفي البشرة وتعطيها لمعه بس الطعم
قديم 10-02-2010, 01:30 AM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
بنت مكة2008 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انفاس العطور مشاهدة المشاركة
بنت مكه عاتي ياقلبي ريحي عمرك

مثل مااترفع ينزل

بس انتي شدي حيلك بالرياضه واهتمي بتغذيتك وجربي خلطه البقدنوس اللي كتبتها راح تنفعك ان شاء الله

ان شاء الله يارب
حتى تصفي البشرة وتعطيها لمعه بس الطعم
ايش الوصفه انا الحمدلله بشرتى صافيه ونضرة ماشاء الله
قديم 10-02-2010, 02:07 PM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
يا حبيبتى يا بنت مكه
تعرفى والله امبارح طول اليوم عايزة ادخل وأكتب لك لكن الظروف ما كانتش مناسبه لذلك قلت ادخل النهارده وأقول لك اللى عندى لعله ينفعك
أولا لازم تعرفى انك ماشاء الله تبارك الله طول ما انتى عندك الارادى والعزيمة دى يبقى اكيد اكيد باذن الله هتوصلى لهدفك اياكى اياكى من الاحباط وفقدان العزيمة وتذكرى دائما انه بمجرد ان ينوى الانسان بصدق تنزيل وزنه فان جسمة يفرز هرمون مسؤول عن فقدان الوزن ليساعد الجسم على اداء مهمته بسهوله فمجرد النية وحدها تعمل على التخسيس ( ده مش كلامى ده كلام الدكتور بهاء)
المهم تانى حاجه بقى اعملى اللى هأقول لك عليه بالضبط وخبرينى بالنتيجة بعد ست ايام من اول ما هتبتدى تطبقى كلامى وانا متأكدة بنسبة 100% انك هتلاقى نتيجة طيبه
اولا لازم مشى ساعه ونصف يوميا اول ما تصحى من النوم وقبل تناول اى شيئ (المشى على معده فارغة ) لمدة ساعه ونصف بلا اى انقطاع والمشى يكون متوسط الى سريع وليس جرى مشى بخطوة واسعة فقط
ثانيا اشربى يوميا 12 كوب من الماء البارد ليس المثلج لكن بارد فقط وقسميهم على طريقة اختنا الرائعة سعاد اضبطى الغفوة فى موبايلك على ساعه بحيث يرن المنبه كل ساعه فيذكرك بشرب كوب كبير من الماء وصدقينى لن تشعرى بأى امتلاء يضايق فى معتدتك بل سيظل جسمك يحرق على مدار الساعة
ثالثا انا عندى نظام رجيم هأكتبه لك هنا ولو حبيتى تمشى عليه هتكون النتيجة أكيدة لأنى جربته شخصيا قبل ذلك وكانت نتيجته معى فتاكة بشرط الالتزام التام بالمقدار اللى هأكتبه لك
بس الأهم قبل ما اكتب لك الرجيم انك تقسمى وجبة الغذاء على قسمين يعنى قسمى الوجبة بالنصف تماما وكلى اول نصف ثم اصبرى ثلاث ساعات على الأقل ثم تناولى النصف الباقى
لوطبقتى هذه التكنيكات اؤكد لك للمرة الألف انك هتبشرينى بنتيجة مذهلة بعد 6 ايام فقط
واليك الرجيم (بس حتى لو مشيتى على رجيم المشرفه بتاعتك لكن قسمتى وجبة الغذاء لقسمين والتزمتى بالرياضة وشرب الماء على مدار 12 ساعه يوميا فسوف تكون النتيجة مرضية أيضا باذن الله
الفطار : قطعة جبن ابيض فيتا قليل الدسم بوزن 30 جرام + شريحة توست دايت أو رغيف سن بوزن 25 جرام +كوب شاى بحليب خالى الدسم (الحليب يكون 100 مللى فقط) و يحلى بالسكر الصناعى الدايت + طبق سلاطة (يتكون من خيارة ونصف حبة طماطم ونصف حبة فلفل أخضر ونصف حبة فجل ابيض وورقتين خس ونصف كوب جرجير ورأس بصل اخضر)

الغذاء
1- ربع دجاجة مشوية منزوعة الجلد + 6 محشى كوسه ( المحشى انا بأعمله بالمقادير التاليه:500 جرام كوسه + بصلة متوسطة +2فص ثوم +كوب من الخضرة اللى هى شبت وبقدونس وكزبرة خضراء+3 ملاعق كبيرة ممسوحة من الصلصة +25 جرام رز بسمتى +ملح وفلفل وكمون ونعناع يابس وكزبرة ناشفه وقرفه وكل التوابل اللى تحبيها وأنا ماعنديش وقت اقور كوسه واحشى فيادوب بأقطعها حلقات وأحطها فى حله مع كل المكونات وأحيانا احط معاهم الدجاجه واغلى الكل مع بعض لحد ما ميته تنشف اهدى النار واسيبه بتاع 5 دقايق وبعدين اطفى )+سلطة (نفس الفطار لكن بمضاعفة كل المقادير)
2- علبة تونة +سلطة+رغيف خبز بر (50 جرام)
3- 8 ملاعق فول (200 جرام ) +سلطة+ رغيف خبز بر(50 جرام)
4- 2 شريحة لحم ستيك مشوى(184 جرام قبل الطهى) + طبق سلطة
5- 6 ملاعق مسقعة دايت(( انا بأعملها بالمقاديير التاليه وبأكلها كلها مش 6 ملاعق بس والمقاديير هى 500 جرام باذنجان اسود مدور وبصله متوسطة مبشورة وفصين ثوم و2ملعقة صلصة ممسوحة ونصف قرن فلفل رومى اخضر و150 جرام لحم صدر دجاج مفروم وكالعادة كله على بعضه وعلى النار مع شوية ماء وملح وفلفل لكن خدى بالك انا بأحمر الباذنجان فى صينية فى الفرن بدون اى دهون الأول لحد ما يبقى لونه اصفر ذهبى)+سلطة +رغيف بر (50 جرام)
6- ربع دجاجة مشوية +خضار (أى خضار تشتهيه بس ابعدى عن البطاطس والبسلة والجزر والبقوليات ) وطبعا طريقة الطى كالعادة بالبصل والثوم +4 ملاعق رز (25 جرام رز بسمتى قبل الطهى)+سلطة
العشاء: كوب زبادى خالى الدسم وزنه 180 جرام +2 ثمرة فاكهه (برتقالة وتفاحة)
أتمنى انك تستفيدى من كل كلامى ولكى كل الحب والتقدير والله يوفقك. ولانسى أخذ دواء الغدة حتى يرتفع معدل الحرق لديكى. موفقة باذن الله.

التعديل الأخير تم بواسطة sa33 ; 10-02-2010 الساعة 02:11 PM
قديم 10-02-2010, 03:00 PM
ام لؤي34
عضو نشيط جدا
ام لؤي34 غير متصل  
مشكورة عالرجيم هذا بس عندي سؤال لك كم من الوزن بنزل هذا بالستة ايام حلو بس في رز واكل زاكي بستنى جوابsa33 حبيبتي
قديم 10-02-2010, 03:15 PM
dodi_dabdoobi
عضو مميز
 الصورة الرمزية dodi_dabdoobi
dodi_dabdoobi غير متصل  
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا داخلة عالسريع و حااااااااااااااقده على جسمي نفسي اضرببببببببببببببه بجد ترا يا بنات حالتي مرة صععععععععععععععبة ابغى ابكي

صار لي مدة ما ادخل الموضوع لكني باعمل ريجيم و انا ساكتة في حالي بصراحة تعبت تعبت تعببببببببت

اليوم كملت اسبوعين مشي كل يوم و الاكل اكل دايت و اغلب اكلي فواكه و خضار و منوع و فيه عيش و البان و لحوم و كل شي بس قلييل
و تخيلو
ما نزلت الا يمكن نص كيلو بس

و اللي يقهر اكثر ان جسمي من بعد ما كنت نشتركة في مركز كانو يعملولي جلسات جي فايف و تدليك و كريمات تخسيس صارت بطني اكبر و اعرض من اول كأنها ناقصة اصلا !!!

و اليوم عندي فرح قريبي و ما عندي الا فستان واحد قسته يا دوبك قفل يعني يمكن لو جلست انضغط و تبان الفضايح

قهر قهر قهر قهر والله قــــــــــــــــــــــــــــــــــهر

حالبس الفستان بالشكل دا غصب عني

و رايحة الفرح غصب غصب عني مو بكيفي و لو انه عندنا في اهل زوجي عزا بس خالتي كثير مناسبات ما رحت لها و بتزعل لو ما رحت اليوم

انا ما كتبت ابغى الحل

انا كتبت فضفضة من القهر و كان صعب الحرمان اللي راح و كله على هزة نص كيلو و يمكن اقل

الله المستعان
قديم 11-02-2010, 01:02 AM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
بنت مكة2008 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa33 مشاهدة المشاركة
يا حبيبتى يا بنت مكه
تعرفى والله امبارح طول اليوم عايزة ادخل وأكتب لك لكن الظروف ما كانتش مناسبه لذلك قلت ادخل النهارده وأقول لك اللى عندى لعله ينفعك
أولا لازم تعرفى انك ماشاء الله تبارك الله طول ما انتى عندك الارادى والعزيمة دى يبقى اكيد اكيد باذن الله هتوصلى لهدفك اياكى اياكى من الاحباط وفقدان العزيمة وتذكرى دائما انه بمجرد ان ينوى الانسان بصدق تنزيل وزنه فان جسمة يفرز هرمون مسؤول عن فقدان الوزن ليساعد الجسم على اداء مهمته بسهوله فمجرد النية وحدها تعمل على التخسيس ( ده مش كلامى ده كلام الدكتور بهاء)
المهم تانى حاجه بقى اعملى اللى هأقول لك عليه بالضبط وخبرينى بالنتيجة بعد ست ايام من اول ما هتبتدى تطبقى كلامى وانا متأكدة بنسبة 100% انك هتلاقى نتيجة طيبه
اولا لازم مشى ساعه ونصف يوميا اول ما تصحى من النوم وقبل تناول اى شيئ (المشى على معده فارغة ) لمدة ساعه ونصف بلا اى انقطاع والمشى يكون متوسط الى سريع وليس جرى مشى بخطوة واسعة فقط
ثانيا اشربى يوميا 12 كوب من الماء البارد ليس المثلج لكن بارد فقط وقسميهم على طريقة اختنا الرائعة سعاد اضبطى الغفوة فى موبايلك على ساعه بحيث يرن المنبه كل ساعه فيذكرك بشرب كوب كبير من الماء وصدقينى لن تشعرى بأى امتلاء يضايق فى معتدتك بل سيظل جسمك يحرق على مدار الساعة
ثالثا انا عندى نظام رجيم هأكتبه لك هنا ولو حبيتى تمشى عليه هتكون النتيجة أكيدة لأنى جربته شخصيا قبل ذلك وكانت نتيجته معى فتاكة بشرط الالتزام التام بالمقدار اللى هأكتبه لك
بس الأهم قبل ما اكتب لك الرجيم انك تقسمى وجبة الغذاء على قسمين يعنى قسمى الوجبة بالنصف تماما وكلى اول نصف ثم اصبرى ثلاث ساعات على الأقل ثم تناولى النصف الباقى
لوطبقتى هذه التكنيكات اؤكد لك للمرة الألف انك هتبشرينى بنتيجة مذهلة بعد 6 ايام فقط
واليك الرجيم (بس حتى لو مشيتى على رجيم المشرفه بتاعتك لكن قسمتى وجبة الغذاء لقسمين والتزمتى بالرياضة وشرب الماء على مدار 12 ساعه يوميا فسوف تكون النتيجة مرضية أيضا باذن الله
الفطار : قطعة جبن ابيض فيتا قليل الدسم بوزن 30 جرام + شريحة توست دايت أو رغيف سن بوزن 25 جرام +كوب شاى بحليب خالى الدسم (الحليب يكون 100 مللى فقط) و يحلى بالسكر الصناعى الدايت + طبق سلاطة (يتكون من خيارة ونصف حبة طماطم ونصف حبة فلفل أخضر ونصف حبة فجل ابيض وورقتين خس ونصف كوب جرجير ورأس بصل اخضر)

الغذاء
1- ربع دجاجة مشوية منزوعة الجلد + 6 محشى كوسه ( المحشى انا بأعمله بالمقادير التاليه:500 جرام كوسه + بصلة متوسطة +2فص ثوم +كوب من الخضرة اللى هى شبت وبقدونس وكزبرة خضراء+3 ملاعق كبيرة ممسوحة من الصلصة +25 جرام رز بسمتى +ملح وفلفل وكمون ونعناع يابس وكزبرة ناشفه وقرفه وكل التوابل اللى تحبيها وأنا ماعنديش وقت اقور كوسه واحشى فيادوب بأقطعها حلقات وأحطها فى حله مع كل المكونات وأحيانا احط معاهم الدجاجه واغلى الكل مع بعض لحد ما ميته تنشف اهدى النار واسيبه بتاع 5 دقايق وبعدين اطفى )+سلطة (نفس الفطار لكن بمضاعفة كل المقادير)
2- علبة تونة +سلطة+رغيف خبز بر (50 جرام)
3- 8 ملاعق فول (200 جرام ) +سلطة+ رغيف خبز بر(50 جرام)
4- 2 شريحة لحم ستيك مشوى(184 جرام قبل الطهى) + طبق سلطة
5- 6 ملاعق مسقعة دايت(( انا بأعملها بالمقاديير التاليه وبأكلها كلها مش 6 ملاعق بس والمقاديير هى 500 جرام باذنجان اسود مدور وبصله متوسطة مبشورة وفصين ثوم و2ملعقة صلصة ممسوحة ونصف قرن فلفل رومى اخضر و150 جرام لحم صدر دجاج مفروم وكالعادة كله على بعضه وعلى النار مع شوية ماء وملح وفلفل لكن خدى بالك انا بأحمر الباذنجان فى صينية فى الفرن بدون اى دهون الأول لحد ما يبقى لونه اصفر ذهبى)+سلطة +رغيف بر (50 جرام)
6- ربع دجاجة مشوية +خضار (أى خضار تشتهيه بس ابعدى عن البطاطس والبسلة والجزر والبقوليات ) وطبعا طريقة الطى كالعادة بالبصل والثوم +4 ملاعق رز (25 جرام رز بسمتى قبل الطهى)+سلطة
العشاء: كوب زبادى خالى الدسم وزنه 180 جرام +2 ثمرة فاكهه (برتقالة وتفاحة)
أتمنى انك تستفيدى من كل كلامى ولكى كل الحب والتقدير والله يوفقك. ولانسى أخذ دواء الغدة حتى يرتفع معدل الحرق لديكى. موفقة باذن الله.
جزاكي الله الف خير

من بكرة راح ابدا على طريتقك والدايت الا كتبتى مره شبه الا من الاخصائيه
وبالنسبه للدكتور بهاء الكل يمدحوا وان شاء الله اجازة الصيف ارحلو ويمكن اكون خسيت كويس ومااحتاجوا يارب

تسلمى من جد على تعبك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodi_dabdoobi مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا داخلة عالسريع و حااااااااااااااقده على جسمي نفسي اضرببببببببببببببه بجد ترا يا بنات حالتي مرة صععععععععععععععبة ابغى ابكي

صار لي مدة ما ادخل الموضوع لكني باعمل ريجيم و انا ساكتة في حالي بصراحة تعبت تعبت تعببببببببت

اليوم كملت اسبوعين مشي كل يوم و الاكل اكل دايت و اغلب اكلي فواكه و خضار و منوع و فيه عيش و البان و لحوم و كل شي بس قلييل
و تخيلو
ما نزلت الا يمكن نص كيلو بس

و اللي يقهر اكثر ان جسمي من بعد ما كنت نشتركة في مركز كانو يعملولي جلسات جي فايف و تدليك و كريمات تخسيس صارت بطني اكبر و اعرض من اول كأنها ناقصة اصلا !!!

و اليوم عندي فرح قريبي و ما عندي الا فستان واحد قسته يا دوبك قفل يعني يمكن لو جلست انضغط و تبان الفضايح

قهر قهر قهر قهر والله قــــــــــــــــــــــــــــــــــهر

حالبس الفستان بالشكل دا غصب عني

و رايحة الفرح غصب غصب عني مو بكيفي و لو انه عندنا في اهل زوجي عزا بس خالتي كثير مناسبات ما رحت لها و بتزعل لو ما رحت اليوم

انا ما كتبت ابغى الحل

انا كتبت فضفضة من القهر و كان صعب الحرمان اللي راح و كله على هزة نص كيلو و يمكن اقل

الله المستعان
دودي في خلطة بالزنجيبل مانى عارفتها بي الظبط ابحثى عنها وجربيها تنحف البطن حطيها كل يوم وعلى بال يجي يوم الفرح يكون الفستان كويس بي اذن الله صاحبتى قالتلى عليها هي جربتها اتصلت عليها اليوم كم مره بدي اعرف كيف تسير بس ماردت

والحمدلله على النص كيلوو استمرى وربي ينحفك ويعطيكى ماتتمنى يارب

مواقع النشر