ابو اولادي عقله صغير كيف اتفاهم معه - الصفحة 2 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المطلقات والأرامل والمتأخرات يعتني بالمطلقات والأرامل والمتأخرات عن الزواج

موضوع مغلق
قديم 03-10-2008, 12:54 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
عايزه الحقيقة ومن غير زعل وانتى عارفه انى بأقدرك جدا
انتوا الاثنين غلطانين
ايوه انتى وهو
أولا هو قدم السبت زى ما بنقول ورجع لك العيال من بدرى علشان خاطر ينبسطوا مع لمة العيله عندكم وانتى كمان تستأنسى بوجود عيالك معاكى يبى كتر خيره وعداه العيب
انتى بقى حبيتى تتمسكى بحكم المحكمة وتاخدى العيال عندك بالرغم من انه كان هيفسحهم ويبسطهم ليه لأنك عايزاهم معاكى انتى وبس انتى اللى تتبسطى بيهم وتخرجى معاهم وهو يتفلق
يا أختى لازم من المرونه فى التعامل هو اتنازل ورجعهم لك بدرى وطلب انهم يخرجوا معاه تانى يوم وع انه مش من حقه قانونا لكن ياستى لا تنسوا الفضل بينكم وأهم حاجه راعوا نفسية عيالكم ومصلحتهم
انتى بتضغطى على الولد بالحنيه والمسايسه لحد ما غير رأيه وقال يقعد معاكى بالرغم من انه يمكن لو كنتى سيبتيه وما ضغطيش عليه ماكانش ده بقى رأيه
وأبوه يضغط عليه بالزعل والخصام وتعلية الصوت
وفى النهاية تمزق المسكين نفسيا ما بينكم وروحتوا عليه فرخة العيد من غير ما تحسوا
رجاءا لا تضغطى على ابنك
سيبيه هو وراحته لو حب يروح مع ابوه لا تقولى له هتضيع على نفسك فرصة خروج رائعة معى ولو حب يقعد معاكى يبقى هو حر
ارحموا ابنكم حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااام عليكم
قديم 03-10-2008, 01:14 AM
زهرة نجد
عضو نشيط جدا
زهرة نجد غير متصل  
اختي هند صدقتي لكن اعترف ان كان لي دور في تماديه على الرغم من اني كنت تقريبا عارفه الاسلوب اللى ينفع معاه وهي القوه اللي فيها نوع من الوقاحه او عدم الاحترام واستخفاف بالمشاعر لكن كنت اكره نفسي بمجرد ما افكر بجديه باستخدام هذا الاسلوب عشان كذا تمادا لانه يفسر تركي لهذا الاسلوب ضعف
و امين الله يسخره ويهديه
اختي او اخي فيرا
جيتي على الوتر الحساس
بعد ما طلبت الطلاق وحصل وساطه بين اهلي واهله اتضح ان اهله اسواء منه وهم بؤرة مرضه النفسي وكل اقاربنا قالو لنا احشمو نفسكم عنهم احسن
اما ند بند انا اعترف ان بالي قصير مالي في العناد ووجع الراس ومع ذلك قاعده احاول بس بصراحه احيانا يشككوني الناس بنفسي ويقولون لي انك تعاندينه معناه مازلتي متعلقه فيه مو لانك تبين توقفينه عند حده انت تغالطين نفسك وهذا الشي مو صحيح وبصراحه خايفه هو يفهم كذا وانا ابغاه يقطع الامل مو العكس
قديم 03-10-2008, 02:02 AM
زهرة نجد
عضو نشيط جدا
زهرة نجد غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa33 مشاهدة المشاركة
عايزه الحقيقة ومن غير زعل وانتى عارفه انى بأقدرك جدا
انتوا الاثنين غلطانين
ايوه انتى وهو
أولا هو قدم السبت زى ما بنقول ورجع لك العيال من بدرى علشان خاطر ينبسطوا مع لمة العيله عندكم وانتى كمان تستأنسى بوجود عيالك معاكى يبى كتر خيره وعداه العيب
انتى بقى حبيتى تتمسكى بحكم المحكمة وتاخدى العيال عندك بالرغم من انه كان هيفسحهم ويبسطهم ليه لأنك عايزاهم معاكى انتى وبس انتى اللى تتبسطى بيهم وتخرجى معاهم وهو يتفلق
يا أختى لازم من المرونه فى التعامل هو اتنازل ورجعهم لك بدرى وطلب انهم يخرجوا معاه تانى يوم وع انه مش من حقه قانونا لكن ياستى لا تنسوا الفضل بينكم وأهم حاجه راعوا نفسية عيالكم ومصلحتهم
انتى بتضغطى على الولد بالحنيه والمسايسه لحد ما غير رأيه وقال يقعد معاكى بالرغم من انه يمكن لو كنتى سيبتيه وما ضغطيش عليه ماكانش ده بقى رأيه
وأبوه يضغط عليه بالزعل والخصام وتعلية الصوت
وفى النهاية تمزق المسكين نفسيا ما بينكم وروحتوا عليه فرخة العيد من غير ما تحسوا
رجاءا لا تضغطى على ابنك
سيبيه هو وراحته لو حب يروح مع ابوه لا تقولى له هتضيع على نفسك فرصة خروج رائعة معى ولو حب يقعد معاكى يبقى هو حر
ارحموا ابنكم حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااام عليكم

بصراحه جلست اقراء ردك اكثر من مره وجلست افكر اذا كنت فعلا زي ماتقولي غلطانه وكيف اتفادى هالغلط مره ثانيه
يعني المشوار الي كنت بروح انا معاه كان من طلبه هو وانا جالسه ااجل فيه لان اولاد اختي حضروا عندنا وكانو بيروحو يشوفوا الالعاب الناريه وانا ماكنت ابغى ولدي يروح معاهم لاني اعرفه يخاف منها لمى يكون قريب و في نفس الوقت يقدر يشوفها من البيت ومع ذلك خيرته لاني وعدته وهو دائما يحب يحاسبني على وعودي له
وغير كذا احس انه مايقدر يقول لابوه اني افضل اي مشوار على ذهابي معك لانه مره حصل وراح لابوه وانا مع اخواتي واولادهم رحنا طلعه مره انبسطو فيها اولاد اختي وبصراحه انا نوعا ما كنت مرتاحه من عدم وجود اطفال اهتم فيهم لاني كنت اعتقد انه رايح لابوه وهو مقتنع لانه شايفنا نستعد ونتجهز وتقوله امي بتروح معانا وهو يقول لا انا ابي اروح عند بابا
لكن بعد مارجع وسمع اولاد اختي يتكلمون انقهر وقعد يلومني ليه مارحنا الا في هذاك اليوم وليه مانروح يوم ثاني وقلت له ماينفع الا نهاية الاسبوع فاذا بيوافق ابوك تروح له يوم وسط الاسبوع بدل نهايه الاسبوع عشان نروح تعرفين وش كان ردت فعله فضل انه يتنازل عن الذهاب لهذا المكان على ان يفاتح والده في الموضوع
ومره عرف اننا معزومين في المكان اللي رحنا له اليوم وسالني بيكون بابا مسافر اذا جت العزيمه قلت له ودك يسافر قال ايه عشان اروح معاكم قلت بس ابوك يحبك يمكن اذا عرف انك بتكون مبسوط يوافق قال لا ما ابغى اقول له
بعد هالموقف حسيت اني انا اللي لازم اصر على ابوه يروح الولد معاي ولا اخلي الولد هو الي يتحمل اللوم من ابوه قلت اللى الولد نفسه يقوله بس خايف وعشان يقول لابوه ماما اللي رفضت انا مالي ذنب
ولو كان ذهابه مع ابوه ممتع اكثر كان ما مانعت والدليل وافقت يروح الجمعه مع انه مومن حقه وقلت هذا للولد قبل يشرط ابوه على
قلت لولدي يوم الجمعه ماعندنا اي روحه اذا ابوك بيجي ياخذكم اسمح له
قديم 03-10-2008, 05:32 AM
سفير الروح
قلم مبدع
 الصورة الرمزية سفير الروح
سفير الروح غير متصل  

اختي الكريمة **

علاقتك بمزاجية الزوج قد انتهت بمجرد خروجك من عدة الطلاق 00

ولهذا لا تكترثي كثيراً لأن مجرد إحساسك بالغيض من تصرفات ابو ولدك 00

لن يثمر إلا تحطيماً للمتنفس الوحيد لكما وهو ابنك 00

اقدر عاطفة لأمومه ولكن ينبغي ان تكون في مثل هذه المواقف مصحوبة بالعل والحكمة 00

كلامي عام ولا أرغب بالحديث في التفاصيل 00لأنك سيدة الموقف 00وستسألين امام الله 00

فكلكم راع وكلكم مسؤل عن رعيته 00أحفِظَ ام ضيّع00

بالتوفق وأسأل الله ان يصلح شأنكما 00

الذنوب جراحات ورُبَ جرح وقع في مقتل 00

موضوع مغلق

مواقع النشر

الكلمات الدليلية
معه, اتفاهم, ابو, اولادي