معا نحو الرشاقة (الجزء الثالث) - الصفحة 8 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 13-03-2010, 10:12 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam12 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته، كيفكم يا رشيقات؟ آآسفة جدا لاني لم اسجل حضوري توال هذا الاسبوع و ذلك بسبب امتحانات الجامعة و بما ان الجامعة توجد بمدينة ثانية لم اخذ الجهاز معي .
بالنسبة لسؤالك يا بنت مكة انا وزني 90 كلغ(دبة بكل ما في الكلمة من معنى صح؟) و طولي 171 سم و سني داخلة على 27 سنة بعد 3 اشهر باذن الله.
ام عمار ما شاء الله عليك اصرار و عزيمة قصتك مشوقة جدا والله اول شي عملته لما وصلت اليوم فتحت النت على موضوعك و لقيتكم ما شاء الله وصلت الصفحة7 . الف سلامة لست الحبايب و الله لا يحرمك و لا يحرمنا من امهاتنا الغاليات.
الاخوات اللي انضموا مرحبا بكن و ان شاء الله تصلن للاوزان المرجوة .
اكتفي اليوم لاني متعبة من السفر و متابعة معكم. بالتوفيق.
مشكورة على الدعوة الحلوة ويارب ربنا يوفقك فى اختباراتك يا حبيبتى
قديم 13-03-2010, 10:18 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت ناس^_^ مشاهدة المشاركة
لسلام عليكم حبيت اسئل مشكلتي بالارداف والبطن شوي بس احس لو نحفت كثير رح اترهل

والرياضه للي كتبتيها ياام عمار صعبه مشي ساعه ونصف يوميا

نص ساعه معقول او ساعه بالكثير

بالنسبه لشد الجسم اعمله مع تنزيل الوزن ولا بعد؟

مين عندها خبره!!

كمان اانا سمعت الدكتور اللي يطلع في بدايه نسيت اسمه بس اتوقع عبدلباسط

يقول القوام بعد تنزيل الوزن لايتحسن الا بتقنيات الميزوثيرابي اتصل عليه واحد كان وزنه زائد وسئله عن الترهلات والاشياء هذي ايش يوخرها قال له الميزوثيرابي امن ويحسن القوام ومافيه وصفات تحسن القوام اللي ناتج الخلل فيه عن تنزيل الوزن بعد السمنه

ايش رايكم بهالتقنيه ؟؟

مين سمع فيها وكم اسعارها ؟
أولا أهلا بيكى معانا وياريت تدخلى كل يوم وتكتبى هنا وتتحمسى وتتشجعى
أما عن الرياضه فابدئيها تدريجيا يا حبيبتى يعنى ابدأى بنصف ساعه وشويه شويه هتزيد غصب عنك هتحسى انها مش كافيه لجسمك ووزنك الجديد فهتضطرى تعملى مده اكثر حتى تستمرى فى نزول الوزن
اما عن شد الجسم فهو يأتى بالرياضه ولازم تبتدى الرياضه مع أول يوم للرجيم لأنه ما ينفعش رجيم من غير رياضه
أما عن الميزو ثيرابى فهى تقنيه جديدة يتم فيها حقن ماده معينه فى منطقة الميزوديرم اللى هى تحت الجلد مباشرة وهى لها نتائج كويسه بس مش مع كل الناس وفيه كمان الألتراساوند وغيرهم لكن انا معتمدة فقط على ربنا ثم على ارادتى والرياضه ولن الجأ لأى من هذه العمليات لأنها مكلفه وشاقه.
قديم 13-03-2010, 10:19 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت مكة2008 مشاهدة المشاركة
مساء الخيرات وجمعه مبارركه على الجميع

انا بكرة موعد وزنى ويارب اكون ناقصه

اول امس رحت مناسبه وكنت لابسه فستان ماسك وقصير شويه اشتريتوا من فتره كان على قد الجسم لمن لبستوا كان واسع

وكتير قالوللى شكلى نحفت واختى شافت نظرات حقد من واحده عليا تطالع في جسمي لانو اتشد كتير مع الرياضه

بس الحمدلله كنت متحصنة وجاءت العين في خاتم كنت لابستوا

المهم بكرة ابشركم يارب بي نزول حلوو

دعواتكم
كويس يا حبيبتى انك كنتى متحصنه الحمد لله وربنا يحميكى ويبعد العين عنك
ومنتظرة تفرحينى وتبشرينى بالأخبار الساره.
قديم 13-03-2010, 11:12 AM
warda2007
عضو مميز
 الصورة الرمزية warda2007
warda2007 غير متصل  
صباح الفل على احلى رشيقات
كيف اخباركم ابشركم نزلت 600 غرام فقط بس احسن من لا شي واليوم بلشت رجيم 800 سعره
فطرت نص رغيف بس حجمه صغير جبنه شرائح منزوعه الدسم ونسكافيه بحليب قليل الدسم

الغداء حايكون صدر دجاج مشوي وسلطه
العشاء لبن زبادي وحبه تفاحه

ام عمار يا عسل كملي القصه نحن على احر من الجمر زي ما بقولو

متابعين معاكييي وبليز اذا شايفه رجيمي مش مزبوط احكيلي ترى باقي الاسبوع نفس الشي بس حاستبدل الدجاج بتونه ا سمك او جبنه قريش وهكذا
قديم 13-03-2010, 11:20 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
سوف اكمل لكم رحلتى الشاقه مع آخر خمس كيلوات
عندما عدت الى غربتى مرة أخرى وجدت البيت طبعا متسخ جدا وانتوا عارفين بقى قعدة الراجل لوحدة البيت ..دمار شامل
المهم قضيت اول اسبوع بدون رياضه ولكن مع الرجيم ورياضتى هى انى كنت بأقوم انظف كل يوم جزء من الفوضى اللى عاملها جوزى مع الغسل والكوى وكده وفى آخر الاسبوع وزنت لقيتنى مت نزلتش ولا جرام فعرفت ان السبب انى ما عملتش رياضه وعرفت ان شغل البيت مش كفايه كبديل للرياضه فقررت آخذ يوم مفتوح عادى جدا ومن يوم السبت ابتدى الرياضه مع الرجيم وفعلا من السبت بديت ولكن كمان آخر الاسبوع بأوزن مالقتنيش خسيت غير 100 جرام !!! فبدأت أغير طريقة رجيمى وقلت لنفسى اكيد علشان وزنى نزل كثير فأنا محتاجه أقلل كميات أكلى وقعدت ادور على رجيم كويس على النت ولقيت رجيم يخسس خمسه كيلو فى اسبوع فقلت لأ انا عايزاه يخسسنى بس نصف كيلو وقلت خلاص هأتبعه وطبعا دى كانت غلطه قاتله اولا الرجيم كان زى الزفت وحرمان رهيب وثانيا طلع كيميائى لأنه ما كانش فيه نشويات الا 20 جرامفى اليوم وكنت ايامها صايمة التسع ايام بتوع ذى الحجة فكنت طول اليوم صايمه وفطار يكون على كوب عصير ليمون بسكر دايت وبعد الصلاه كوب زبادى وبرتقاله وبعدها على الساعه 10 بالليل قطعه لحم مع طبق سلطه وعلى السحور قطعة خبز 20 جرام وقطعة جبن قريش وخيار
طبعا اتهلكت وتعبت جدا اسبوعها بس كان نفسى اوصل لهدفى بأى شكل وفعلا نزلت كيلو و100 جرام وفرحت جدا جدا بس كمان تعبت فقررت انى أمشى على نظام تانى وأنسى النظام ده ورجعت لنظام السعرات فعملت لنفسى فقط 850 سعر حرارى يوميا وبدأت أقيس كل جرام من الأكل وأحسب سعراته ودى كانت عمليه مقرفه جدا جدا بس ارادتى كانت كبيرة وبدأت اعمل أصناف من الأطعمة القليلة السعرات الحرارية واللذيذه فى نفس الوقت ولو حبيت قطعه كيك مثلا اعملها دايت واحسب سعراتها وآكل منها لكن مع الأسف وزنت نفسى بعد اسبوع لقيت انى زدت الكيلو اللى خسيته !!!!!!!
اتحطمت وما بقيتش عارفه الغلط فين وحسيت نفسى فى حيرو وورطة طيب انا ماشيه على نظام سعرات قليل و رياضه وشرب ماء طيب اعمل ايه تانى
قعدت ابحث فى كافة المواقع العربية والأجنبيه على السبب فيما انا فيه وكيف اتمكن من التغلب على هذا الاحباط وكلما راسلت احد الأطباء المتخصصين على النت يردوا بأنى نزلت بما فيه الكفايه ولا بد من ان اتوقف ولكننى اريد ان اصل لهدفى فماذا افعل
ظللت ابحث فى النت حتى وجدت موقع اجنبى يفسر ما انا فيه
انا كنت بأعمل غلطات قاتله
مش معنى انى عايزة اخس انى أقلل أكلى وسعراتى الحراريه لأ
لأن الجسم محتاج لحد معين من السعرات الحراريه فى اليوم ان زادت عن هذا المعدل تتحول لسمنه وان قلت يشعر الجسم انه فى حالة مجاعه فيحتفظ بكل لقمة يأكلها حتى يدافع عن نفسه وهكذا خلقنا الله حتى لا نموت فى حالة المجاعات فلابد من زيادة الوحدات الحرارية عندى ووجدت على الموقع كيف احسب ما يلزمنى من السعرات فى اليوم وكمان السعرات دى توزيعها ايه يعنى كام منها يكون دهون وكام منها يكون نشويات وكام بروتين وهكذا وفعلا استفدت منه جدا وبدأت بقى أطبق الهرم الغذائى بالشكل ده وفعلا خسيت ولكن ببطئ شديد لكن طبعا كمية أكلى زادت وبقيت مبسوطه جدا فبقيت بأخس كل اسبوع 100 جرام فقط
لكن طبعا الوضع ده ممل جدا فقررت انى اعمل أحد رجيمات الدكتور بهاء واللى كمان ماكنتش مقتنعه بيها ابدا لأن أكلها كثير وهو مش محدد الكميات بالجرام يعنى بيقول ربع فرخة طيب الفرخه دى كام جرام ما اعرفش فماكنتش عارفه امشى عليه ازاى لكن عملته لمدة اسبوع وآدينى بأجرب مش هأخسر حاجه وفعلا بعد اسبوع لقيتنى نزلت نصف كيلو أخيرا وفرحت بالنتيجة لكن ما كررتهوش علشان جسمى ما يتعودش على نظام واحد وكملت بقى على رجيم السعرات تانى وهو هرم غذائى كمان
المهم رجعت تانى لثبات الوزن وكان وزنى كده بقى 48 كيلو وحلف ما هو نازل عن كده
وهنا بقى عايزة أكلمكم عن مساؤ الرجيم علشان ما أكونش كدابه وما أكونش خبيت عنكم اى حاجه
انا طبعا فى المرحله دى وفى الوزن ده بدأت أبقى عصبيه جدا جدا وكمان عندى امساك مستمر بالرغم من شرب الماء وأكل الخضار وكل حاجه وكمان حاله من عدم التركيز ابدا والنسيان المستمر وكمان عانيت من الغازات الشديدة ببطنى وماكنتش عارفه ازاى اعالج كل الأعراض دى
فعرفت بعدها عن طريق بحثى فى النت ان مادة السكرين اللى هى فى السكر بتاع الرجيم دى ماده مضرة جدا وهى اللى بتعمل كل الأعراض دى من نرفزة ونسيان وغازات فبطلت بالتدريج السكر الصناعى ولم استبدله بشيئ بل تعودت على طعم الشاى بدون سكر وأصبحت الآن اشربه بدون سكر
وفعلا كل اأعراض بدأت تخف وتتلاشى ماعدا العصبيه فلازالت مستمرة وأيضا أصبحت تأتينى نوبات من الجوع الشديد جدا والرغبة الكبيرة جدا فى تناول الحلويات والحلويات فقط وليس اى طعام آخر فكنت اتعذب فى منع وحرمان نفسى لدرجة انى كنت لا أستطيع النوم فى ليالى عديدة حتى الصباح بسبب هذه الرغبه وكنت حينما اقف أشعر اننى أرتعش وأن أطرافى متجمده وأننى محتاجه للسكر حالا والا سيغمى على لكن لا استجيب لجسمى وأكتفى بشرب كوب من القرفه بالحليب الخالى الدسم وكانت فعلا تعدل من مستوي السكر فى دمى وتختفى تلك الأعراض بمجرد شربى لها ولكن كمان وزنى ماكانش راضى ينزل ومغلبنى
فقلت لأ لازم فيه حاجه غلط
وهأقول لكم على الحاجه الغلط دى بكره ان شاء الله استنونى
قديم 13-03-2010, 11:24 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warda2007 مشاهدة المشاركة
صباح الفل على احلى رشيقات
كيف اخباركم ابشركم نزلت 600 غرام فقط بس احسن من لا شي واليوم بلشت رجيم 800 سعره
فطرت نص رغيف بس حجمه صغير جبنه شرائح منزوعه الدسم ونسكافيه بحليب قليل الدسم

الغداء حايكون صدر دجاج مشوي وسلطه
العشاء لبن زبادي وحبه تفاحه

ام عمار يا عسل كملي القصه نحن على احر من الجمر زي ما بقولو

متابعين معاكييي وبليز اذا شايفه رجيمي مش مزبوط احكيلي ترى باقي الاسبوع نفس الشي بس حاستبدل الدجاج بتونه ا سمك او جبنه قريش وهكذا
الف مبروك النزول وعقبال باقى الكيلوات يارب
نظامك غلط يا حبيبتى واقرأى ما كتبته اليوم مع معاناتى وهتعرفى الغلط بتاعك
فين النشويات يا حبيبتى
ده كده رجيم كيميائى
وكمان لازم تقولى لى وزنك وطولك علشان اعرف السعرات دى مناسبه لك ولا لأ لأنى متأكده انها قليله جدا انتى كده لازم تقرأى بعنايه اللى انا كتباه النهارده
ونصيحه منى امشى على الرجيم اللى انا منزلاه هنا هتنزلى كويس جدا
قديم 13-03-2010, 11:47 AM
warda2007
عضو مميز
 الصورة الرمزية warda2007
warda2007 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa33 مشاهدة المشاركة
الف مبروك النزول وعقبال باقى الكيلوات يارب
نظامك غلط يا حبيبتى واقرأى ما كتبته اليوم مع معاناتى وهتعرفى الغلط بتاعك
فين النشويات يا حبيبتى
ده كده رجيم كيميائى
وكمان لازم تقولى لى وزنك وطولك علشان اعرف السعرات دى مناسبه لك ولا لأ لأنى متأكده انها قليله جدا انتى كده لازم تقرأى بعنايه اللى انا كتباه النهارده
ونصيحه منى امشى على الرجيم اللى انا منزلاه هنا هتنزلى كويس جدا
انا طولي 167 ووزني صار 103.600 غرام كتير جدا انا حزينه عا نفسي
انا بقالي سنتين وانا بعاني مع جسمي بعد اسئصال الغده الدرقيه الهرمونات كلمها خربت عندي وتركوني بعد العمليه 3شهور بدون هرمون الثايروكسين البديل زاد وزني واحتبس كميات رهيبه من الدهون والماء وطبعا خمول مش طبيعي وبعدين رجعت للدوا وبدئت الرجيم معاكم هنا وبعدين كمان مره وقفولي اياه 3 شهور عشان بعدها اخد اليود المشع وهكذا
زائد انا مابتحرك بالمره عاطول في البيت وقاعده لاني بدرس كمان ويادوب شغل المنزل من طبيخ وتنظيف نفسي ارجع لا ايام زمان اللحم والدهون مكربسه في كل حته بجسمي

طيب انا حاعمل الغدا تبع رجيمك بس بليز يا جماعه خلوكم معي اوعى تسبوني اخبص لحالي ياريت تردي علي اليوم يا م عمار وتحسبيلي زي ما قلتي الرجيم المناسب
قديم 13-03-2010, 12:24 PM
روح2001
موقوف
روح2001 غير متصل  
حبيبتي ام عمار انا بكرة باذن الله هقف على الميزان
واقولكم الوزن ابتاعي
ولكن حبيبتي انا دخلت على الموقع اللي قلتي عليه وطلع وزني المثالي 50
وانا بجد متشجعة جدا اني اوصل ليه
واللي افرحني كثيرا زوجي حبيبي فهو مشجعني على الريجيم بس بيقول لي انه عادي اعمل ريجيم بس انتبهي مش عايز مخاطر يعني
بس الحمد لله
وعلى فكرة يومها مااكلتش لازانيا اخذت منها اقل من ملعقة
وانا بحس حالي بلخبط في النظام
فمثلا يوم الخميس:
فطرت كوب حليب ونسكافية ومعاه بيضة قطعة تست واحدة
ولم اكل حتى العشاء اخذت زبادي ومعاه 2 فاكهة
ويوم الجمعة:
فطرت كوب نسكافيه بدون حليب ومعاه بيضة وقطعة تست واحدة
وفي الغذاءاخذت شريحتين دجاج الواحدة بحجم الكف وانا عملتهن في الفرن وهي بتتباع عندنا للقلي بس انا عملتها في الفرن واخذت معها 1زبادي اكتيفيا خالي الدسم
وفي العشاء عملت لزوجي مكرونة مسلوقة بصلصة دجاج
اخذت شوية من المكرونة المسلوقة يعني تقريبا 3او4 ملاعق وبس

واهو اليوم السبت لسة مافطرتش بس اكيد هفطر حليب ونسكافيه ومعاه بيضة

بس حبيبتي ام عمار عاوزة اعرف ازاي اعمل الشيش طاووق ياريت الطريقة؟
وهل النظام اللي انا ماشية عليه صح والا لا؟
والريجيم اللي اديتيهولي ده ينزل كم كيلوا
وانا لسة عندي مشكلتين هي الرياضة؟؟؟ومش بشرب ماء كثير
انتظر ردك وجزاكي الله عني خيرا
قديم 13-03-2010, 03:57 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
لووووووووووووووووووووووووووليش

الحمدلله الحمدلله الحمدلله

احلى بوسة لي ام عمار على الدايت ولكل الا يشجعونى

قولوا ماشاء الله

نقصت

2 كيلووو

صرت 79.600

كنت 81.400

اخيرا ارتحت من ال80 بعد عناء 4 شهور وتعب نفسي عقبال 60 يارب

راح استمر على نفس الدايت اسبوع كمان ولا اغير شي تانى

الاخصائيه سالتنى ايه الرجيم الا عملتى قلتها على الا كنت اكلو قالتى ماشاء الله كويس استمرى كمان اسبوع ومااخدت منها رجيم

بس من جد انبسطت
قديم 13-03-2010, 04:04 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
ياام عمار انتظر بقيه قصتك بدي اعرف غلطك وانا الان ماشيه صح ولا في اخطاء وايش اعمل رجيم دا الاسبوع

اليوم مافطرت لانى رحت النادى عشان الوزن اتغديت ربع رغيف- نص علبه تونه- سلطه

وان شاء الله اتعشى الزبادى والفاكهة انتظر ردك

مواقع النشر