معا نحو الرشاقة (الجزء الثالث) - الصفحة 4 - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

الريجيم والحمية وضبط الوزن برامج الريجيم والحمية وضبط الوزن

موضوع مغلق
قديم 08-03-2010, 11:20 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدلوله مشاهدة المشاركة
ونا بنظم معاكم

بس عطونا نظام نمشي عليه

انا زايده 8كيلو

وزني 68 وناابغى اوصل ل60
يا أهلا وسهلا بيكى معانا عضوة جديدة فى نادى الرشاقه وان شاء الله ال8 كيلو ينزلوا بلا رجعه بس بالصبر والعزيمة وعدم الاستعجال
واليك هذا الرجيم الصحى القائم على الهرم الغذائى طبقيه كما هو كما كتبته لكى لا تغيرى بالأيام ولا بالوجبات
الافطار اليومى :
كوب شاى بالحليب خالى الدسم او نسكافيه بالحليب خالى الدسم +3 ملاعق كبيرة فول أو بيضة مسلوقة+ 2 توست رجيم (بر او أسمر يعنى)ويمكنك تناول بعض الخضروات معه مثل خيارة او نصف حبة طماطم وفلفل رومى
العشاء اليومى
3 مغارف اما من شوربة العدس او الخضار + ثمرة فاكهه ( الموز والمانجو والعنب والتمر والتين ممنوعين )
لو لم يعجبك هذا العشاء فاستبدليه بعلبة زبادى خالى الدسم + 2ثمرة فاكهه
الغذاء:
اليوم الأول:
نصف كيلو جمبرى مشوى + 4 ملعقة رز أبيض أو بالبصل + طبق سلطة كبير
اليوم الثانى:
8 قطع شيش طاووق +طبق سلاطه +رغيف بر
اليوم الثالث
ربع كيلو كفتة مشوية + طبق سلاطة + رغيف بر
اليوم الرابع:
ربع فرخة مشوية او مسلوقة +طبق خضار مطبوخ بدون دهون او مشوى فى الفرن+4 ملاعق رز+سلطة
اليوم الخامس:
صدر أرنب مشوى او مسلوق ولو مش بتحبر الأرانب يبقى ربع فرخة + خضروات مطهية بدون دسم+4ملاعق رز+سلطة
اليوم السادس:
8 ملاعق مكرونه باللحمة المفرومه ( اللحمة تتعصج بدون دهن نهائيا)+ طبق سلاطه
اليوم السابع :
وجبة مفتوحة وممكن تاكلى بعدها اى قطعة حلوى تشتهيها بشرط الا تزيد عن نصف كف يدك يعنى تقيسيها من عند اطراف الأصابع لحد منبت الأصابع فقط.
مع تمنياتى لكى بالرشاقه
وممكن بنت مكه تطبق الرجيم ده حلو ومنوع وهيساعده تنزل كويس ان شاء الله.
قديم 08-03-2010, 11:51 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
كده وبعد ما رديت عليكم كلكم والحمد لله هأكمل لكم جزء بس قليل شويه لأنى أتأخرت على ما رديت على الكل
المهم
كنت وقفت عند أول يوم فى الرجيم وده كان بتاريخ 1-11 -2009 تاريخ طبعا لن أنساه وكان جوزى مسافر لمدة اسبوع وقلت والله فرصه آدينى هأطبخ أكل رجيم ومش هأحتار بقى فى الأكل لكن أقول لكم الصراحة أنا كانت معلوماتى عن الرجيم بسيطه جدا وماكنتش أعرف ايه اللى ممكن يسمن وايه اللى مايسمنش
فبدأت أول اسبوع ده بأنى آكل جزر وكرنب كثير جدا اعتقادا منى ان الأكل ده خالى من السعرات وآكل بقى على راحتى وطبعا عرفت بعد كده ان كل 100 جرام من الجزر فيها 45 وحدة حرارية
لدرجة انى كنت بأعمله حلويات كمان بأنى أسلقة وأضيف له ملعقة عسل وأهرسه واكله ولم اعمل اى رياضه فقط الرجيم ووزنت بعد اسبوع من المعاناه فطبعا وحده كانت بتاكل كل اللى قلتلكم عليه قبل كده وتعيش اسبوع كامل على الجزر واكرنب وقليل من الخبز والجبنه او ما يتوفر فى البيت من بروتين
المهم لم انقص ولا حتى ربع كيلو ولم يتزحزح الميزان عن مكانه وبدأ الاحباط والاكتئاب وكأن جسمى بيعاندنى ومابقيتش عارفه اعمل ايه قعدت افكر..... معقولة أنا مش هأعرف أخس ابدا تانى زى ما جوزى قال لى .... وفضلت كلمته دى ترن فى ودنى ولكن سبحان الله اعطتنى دافع ان اكمل فقررت تغيير هذا النظام الفاشل وأن امشى على نفس الرجيم اللى اتبعته فى اول ايام زواجى وهو كان رجيم مريح وكويس وفعلا اتبعته لمدة اسبوع كمان وجيت اوزن نفسى آخر الاسبوع لقيت الميزان لم يتحرك ولا نصف جرام بل ثابت كما هو ........... يا لهوى يعنى مر 14 يوم حرمان وهأتجنن وآكل حاجه حلوة وحايشه نفسى بالعافيه وفى الآخر تكون النتيجة كده!!!!!!!!! ايه رأيك بقى يا بنت مكه ؟؟ عرفتى انك مش لوحدك فى المر ده......
وبقيت مش عارفه اعمل ايه طيب اجرب كمان اسبوع ولا اوقف واسكت ولا اجرب رجيم تانى ولا اعمل ايه
ومن هنا فكرت أن أكتب مشكلتى هنا فى المنتدى لعل اى احد يفيدنى بفكرة او معلومه
وفعلا كتبت أول موضوع من هذه السلسلة وكان بعنوان ( كيف أنزل من وزنى) وحكيت ووصفت معاناتى بالرجيم لمدة اسبوعين دون ادنى تزحزح فى الميزان وبالفعل وجدت ردود من أخوات فاضلات جزاهم الله عنى خير الجزاء وأخص بالذكر الأخت مشاعر والأخت الغربة مرة الله يصبحهم بالخير فقد أفادونى كثيرا وكتبت لى الأخت مشاعر عن تجربتها فى تخسيس زوجها حوالى 25 كيلو من وزنه ولازال مستمر وبدأت توجهنى الى نقاط لم أكن اعلم عنها شيء من قبل وطلعت لى كل الأخطاء اللى فى نظامى الغذائى فهى مثلا علمتنى الا أجمع بين 2 بروتين فى طعام واحد او وجبة واحده فمثلا لا آكل فول وبيض على الفطار وأكتفى اما بالفول او بالبيض حتى لو زودت كميته قليلا بس قالت لى انى ما آكلش نشويات نهائيا وطبعا المعلومه دى مش مظبوطه فأى رجيم صحى فى الدنيا مافيهوش حاجه اسمها انك تستغنى عن عنصر مهم من عناصر الغذاء وآديكو شايفين الرجيمات اللى بأنزلها لكم هنا كلها مليانه رز ومكرونه وعيش وكل حاجه بس المهم الكمية والنوعية وطريقة الطهى
المهم مشيت على الى قالت لى عليه لمدة اسبوع كمان وده كان الاسبوع الثالث ووالله عمرى ما هأنسى ابدا إحساسى فى الاسبوع ده كان ايه ....... كنت يا جماعه حاسه انى جسمى بينهار ... ما أعرفش ازاى اوصف لكم الاحساس ده بس كنت وأنا واقفه فى المطبخ مثلا أحس ان جسمى ده زى مبنى وبدأت أحجارة تتفتفت وتقع وحسيت ان مقاومة جسمى لعدم نزول الوزن وعندة قل وفعلا وزنت نفسى فى نهاية الاسبوع ولقيتنى خسيت نصف كيلو :14: طبعا فرحت واستبشرت وقلت يالله أول الغيث قطرة وقررت أكافئ نفسى على النزول الجميل ده بيوم مفتوح وليست وجبة واحده فقط وجهزت كل اللى كان نفسى فيه من بيتزا وبيبسى وشيبسى ومكرونه وحلويات وقعدت آكل طول اليوم ولا كأنى فى رجيم
اعتقادا منى بأن يوم واحد بعد ثلاث أسابيع رجيم وتعب مش هيعمل حاجه
وكانت الكارثه انى زدت كيلو يعنى المحصله النهائية هى انى بعد ثلاث أسابيع زدت نصف كيلو عن وزنى السابق !!!!!!!!!!!
وفى الوقت ده بالصدفه وأنا ماسكه الريومت بتاع التلفزيون وقاعده اغير فى القنوات من الزهق لقيت برنامج الدين والحياة اللى بييجى على قناة الحياة كل يوم اثنين الساعه 5 العصر بتوقيت السعودية وكانت دعاء مستضيفة الدكتور بهاء ناجى وكان لسه فى الأول يعنى يمكن كان تانى اسبوع له مع القناه وكان الموضوع كله طبعا عن الرجيم وناس بتتصل بيه تقول له على مشاكلهم ويحلها لهم وكده وفى آخر الحلقه راح منزل جدول رجيم الاسبوع (واااااااااااااااااااو هو ده اللى كنت بأدور عليه) وتابعت معاه الجدول بس للأسف ما كنتش مستعده ولا معايا ورقه ولا قلم علشان اكتب وراه ولقيت كمان ان الأكل اللى بيقول عليه أكثر بكثير من الأكل اللى أنا بآكله فى رجيمى فقررت انى أسمع البرنامج بس علشان باقى النصائح وماليش دعوه بنظامة ده .
وفعلا بدأت أتابع البرنامج ده بشكل اسبوعى وكمان بدأت أبحث فى النت عن كل ما يتعلق بمواضيع الرجيم ومن هنا بدأت معلوماتى وثقافتى تزيد واستنتجت ان اهم خطوة لابد تتزامن مع الرجيم هى الرياضه
والا فلن ينزل الوزن الا ببطء شديد
وسأتوقف معكم اليوم الى هنا وأكمل لكم فى وقت لاحق
قديم 08-03-2010, 11:53 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
بسم الله الرحمن الرحيم
قديم 08-03-2010, 03:41 PM
مدلوله
عضو نشيط جدا
مدلوله غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa33 مشاهدة المشاركة
يا أهلا وسهلا بيكى معانا عضوة جديدة فى نادى الرشاقه وان شاء الله ال8 كيلو ينزلوا بلا رجعه بس بالصبر والعزيمة وعدم الاستعجال
واليك هذا الرجيم الصحى القائم على الهرم الغذائى طبقيه كما هو كما كتبته لكى لا تغيرى بالأيام ولا بالوجبات
الافطار اليومى :
كوب شاى بالحليب خالى الدسم او نسكافيه بالحليب خالى الدسم +3 ملاعق كبيرة فول أو بيضة مسلوقة+ 2 توست رجيم (بر او أسمر يعنى)ويمكنك تناول بعض الخضروات معه مثل خيارة او نصف حبة طماطم وفلفل رومى
العشاء اليومى
3 مغارف اما من شوربة العدس او الخضار + ثمرة فاكهه ( الموز والمانجو والعنب والتمر والتين ممنوعين )
لو لم يعجبك هذا العشاء فاستبدليه بعلبة زبادى خالى الدسم + 2ثمرة فاكهه
الغذاء:
اليوم الأول:
نصف كيلو جمبرى مشوى + 4 ملعقة رز أبيض أو بالبصل + طبق سلطة كبير
اليوم الثانى:
8 قطع شيش طاووق +طبق سلاطه +رغيف بر
اليوم الثالث
ربع كيلو كفتة مشوية + طبق سلاطة + رغيف بر
اليوم الرابع:
ربع فرخة مشوية او مسلوقة +طبق خضار مطبوخ بدون دهون او مشوى فى الفرن+4 ملاعق رز+سلطة
اليوم الخامس:
صدر أرنب مشوى او مسلوق ولو مش بتحبر الأرانب يبقى ربع فرخة + خضروات مطهية بدون دسم+4ملاعق رز+سلطة
اليوم السادس:
8 ملاعق مكرونه باللحمة المفرومه ( اللحمة تتعصج بدون دهن نهائيا)+ طبق سلاطه
اليوم السابع :
وجبة مفتوحة وممكن تاكلى بعدها اى قطعة حلوى تشتهيها بشرط الا تزيد عن نصف كف يدك يعنى تقيسيها من عند اطراف الأصابع لحد منبت الأصابع فقط.
مع تمنياتى لكى بالرشاقه

تسلم ايدينك على النظام

ببدا فيه من السبت باذن الله

اليوم انت فوق الارض
وغدا تحت الارض فماذا اعددت ليوم العرض
قديم 08-03-2010, 04:08 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
اقتباس:
ايه رأيك بقى يا بنت مكه ؟؟ عرفتى انك مش لوحدك فى المر ده......

اقتباس:
راح ابدا فيه من اليوم بي اذن الله واشوف النتيجه ويارب تكون مرضيه اصلا مارحت للاخصائيه كل رجيمتها مالها داعي حرمان بي الفاضي ويارايت بي فايده

بس انا شفت الموضوع بعد مافطرت اليوم كاسة عصير برتقال
واتغديت سلطة -نص علبه تونه- ربع رغيف اسمر طبعا يختلف عن الا في المصر الا في مصر صغير عندنا حجموا كبير الرغيف

راح اتعشى زبادى وثمرتين فاكهه

احاول اكتب كل يوم ايش اكلت عشان اتشجع اكتر

ورجعت اليوم للرياضه الكابتن قالتلى امبارح ماطلعتيش قلتها كنلت زعلانة من الوزن قالتلى
لما تزعلى حطي كل حرك في الايروبكس طبعا انا اذا زعلت او اضايقت اترك كل شي وابعد

تسلمى ام عمار على مجهودك انتظر باقي قصتك
قديم 08-03-2010, 10:06 PM
warda2007
عضو مميز
 الصورة الرمزية warda2007
warda2007 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدلوله مشاهدة المشاركة
تسلم ايدينك على النظام

ببدا فيه من السبت باذن الله
كم سعره حراريه هذا الرجيم يعني بنزل مابين 2 الي 1 كيلو مثلا ؟
قديم 08-03-2010, 10:22 PM
بنت مكة2008
كبار شخصيات المنتدى
 الصورة الرمزية بنت مكة2008
بنت مكة2008 غير متصل  
مااعتقد سعرات كتيره

اتعشيت علبه لبن زبادي خالى الدسم وحبه تفاحه وحبة كيوي

وبكرة اليوم التانى ان شاء الله

يارب انحف
قديم 08-03-2010, 11:15 PM
عالية الإحساس
عضو متألق
 الصورة الرمزية عالية الإحساس
عالية الإحساس غير متصل  
انا طفشت من وزني احس مش طايقه نفسي لانه وزني زاد من سنه ومش قادره اتحكم بنفسي او اعمل رجيم

قبل سنتين تقريبا عملت رجيم ورياضه ونزل وزني بصعوبه لكن حسيت برضى عن نفسي وعن شكلي

بس بعد سنه رجعت اكل وتركت الرجيم والرياضه لانه اهلي منعوني اروح للنادي الصحي ورجع لي الاكتئاب بسبب زيادة الوزن
ادعولي اني انحف وانا بصحه واصير رشيقه ..
قديم 09-03-2010, 01:18 AM
بنت ناس^_^
عضو متألق
 الصورة الرمزية بنت ناس^_^
بنت ناس^_^ غير متصل  
ماشاءالله عليك باانتظار التكمله لا تتأخرين عليناا

كم طولك؟
قديم 09-03-2010, 10:09 AM
sa33
قلب المنتدى النابض
 الصورة الرمزية sa33
sa33 غير متصل  
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warda2007 مشاهدة المشاركة
كم سعره حراريه هذا الرجيم يعني بنزل مابين 2 الي 1 كيلو مثلا ؟
الرجيم ده لو طبق كما هو وبدون اى تبديل ولا تزويد يعنى ما ينفعش تبدلى يوم مكان يوم ولا وجبة مكان وجبة ولازم كمان تثبتى مواعيد الوجبات يوميا على قد ما تقدرى يعنى الفطار يكون فى موعد ثابت يوميا على تسعه الصبح مثلا والغذاء فى موعد ثابت وهكذا مع شرب الماء ونصف ساعه اقل شيئ رياضه
لو عملتوا كل ده يبقى النظام ده هينزلكم من نصف كيلو (الأوزان الصغيرة) الى 2 كيلو ( الأوزان الكبيرة) فى الاسبوع حسب وزن جسمك أصلا ومعدلات الحرق عندك
طيب انا بأقول ليه ما نبدلش فى الأيام ولا نغير كلمة من الرجيم ؟؟؟؟؟؟؟
لأن الرجيم ده مدروس من أخصائيين تغذية وهم بيكون لهم موازيين محدده فى كل يوم فبيعلو يوم بالسعرات وينزلوا يوم تانى بالسعرات فيما يسمى بنظام الموجة فى الرجيم وده بيساعد على ارتفاع معدلات الحرق بالجسم جدا فتحصلن على أفضل نتيجة للرجيم.
موفقين باذن الله.
موضوع مغلق

مواقع النشر