قانون الجذب‏ - منتدى عالم الأسرة والمجتمع
logo

الملاحظات

المواضيع المنقولة قسم تنقل فيه المواضيع المكررة والمخالفة لقوانين المنتدى ويتم تنبيه الاعضاء على ذلك من خلال الموضوع ذاته

قديم 11-04-2010, 10:47 PM
نسيم البحر.
عضو نشيط
نسيم البحر. غير متصل  
قانون الجذب‏

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هذا موضوع وصلني على البريد فأحببت ان تشاركوني في الاطلاع عليه للفائدة طبعا
المهم انا لم اتصرف في الموضوع كزيادة او تعديل بل تركته على حاله كما وصلني اتمنتى فقط ان تستفيدو منه

هل استغربت في يوم عزيزي القارئ انك عندما تفكر في شخص ما ..
فجأة يرن هاتفك وتراه هو المتصل ...

لا تستغرب فهذه نظرية علمية بحته .. تسمى :

- قانون الجذب -

يعتبر هذا القانون من المعجزات الالاهيه و يعتبر ايضاً من النعم التي منّ الله بها على عباده ....

كيف ؟؟؟

اولا وقبل كل شيئ .. عليك تحديد ما تريد جذبه ..
وهو بالعادة يكون هدفاً تريد الحصول عليه بأي طريقة ...

هل حددته ؟؟؟ جيد ...

اكتبه على ورقة بشكل مفص ...
مثل :
"هدفي ان ادرس الماجستير في الادارة والاقتصاد تخصص ادارة اعمال .. في جامعة x "

وهنا يبدأ العمل ...

* عقلك الواعي الان حدد للاواعي الهدف بكل وضوح
- اذا لم تخصص الهدف فان اللاواعي سوف يحثك على ان تلتقط اي قسم وربما اي جامعه ، وبعد انتهائك من الدراسه تكتشف انك لا تهوي هذا المجال -

* ضع الورقة امامك ...

* خذ نفساً عميقاً - شهيق من الانف ، ثم زفير من الفم - كرر العملية ثلاث مرات ، وانت مغمض العينين ...

* استرخي بشكل كامل ثم افتح عينيك واقرأ الورقة بصوت هادئ ...

* خذ نفساً عميقاً - شهيق من الانف ، ثم زفير من الفم - كرر العملية ثلاث مرات ، وانت مغمض العينين ...

* ابق مغمض العينين وتخيل " انت ترى نفسك محققا هدفك في ذلك المكان الذي انت اخترته وحولك من تحب وتسمع كل الهتافات والتصفيق الحار وعبارات المباركة لانك حققت هدفك تخيل نفسك وانت تشعر بذلك الاحساس بالانتصار وبتحقيق الذات و تشعر بفرحة كل من يحبك وهم حولك وانت تبتسم لهم ابتسامة رضا وفخر كونك حققت ما تريد " ...

* خذ نفساً عميقاً - شهيق من الانف ، ثم زفير من الفم - كرر العملية ثلاث مرات ، وانت ما زلت مغمض العينين ...

* افتح عينيك عندما ترى الوقت مناسباً .. وانظر الى الورقة التي كتبتها ...

* الان ستنظر الى الورقة وانت مشبع باحاسيس ايجابية .. تدفعك لتحقيق ما تريد ..
- بخلاف نظرتك الاولى للورقة -

* ابتسم وقل انا ساحقق هدفي - انشاء الله - ...

* قم من مكانك واشغل نفسك باي شيئ ...

* عُد في اليوم التالي .. واقراء الورقة وتذكر تلك الصورة وتلك الهتافات وتلك المشاعر ...

* كرر عملية القراءة لمدة 21 يوم على الاقل ودون انقطاع ...
- وان قطعت كررها من البداية -

* بعد انقضاء الفترة المحددة انسى الموضوع بشكل كامل ...

سابقاً كنت تعطي العقل اللاواعي الرسالة وكنت ايضا تقوم بتعزيزها لمدة 21 يوم ...

الان تبدأ القدرة الالهيه الفطرية .. فالعقل - سبحان الله - مفطور على التفكير الايجابي والجذب ...

هنا سيقوم العقل اللاواعي بتحفيز الواعي وبقية اعضاء الجسم للوصول الى ما تريد ...

حتى وان فكرت بانك قد تشعر بالكسل او فتور الهمة فان اللاواعي سيحفزك للقيام بذلك...

وسيكون لديك وقتها راداراً يلتقط موضوع هدفك في اي مكان تتواجد فيه ....

- قانون الجذب -

عندها ستشعر ان الله تعالى قد يسر لك امورك ووضع في طريقك كل ما يساعدك في تحقيق هدفك ...

ضعها عزيزي القارئ تحت التجربة ... واخبرني ...

فانا جربتها بعد ان درستها ...

وانا الان ولله الحمد ممارسة ومدربة معتمدة في البرمجة اللغوية العصبية

////////////////////////////////////////////////////////

حضرت دورة للدكتور صلاح الراشد,,كانت دورة رائعة ومفيدة ,تكلم فيها عن قانون قام هو بإختراعه ,وجربه هو على نفسه,فهو من أفضل التمارين التي تقوي مصدر الجذب لدى الإنسان والتي أتت بنتائج مذهله مع كل من طبقها بجدية واهتمام هو تمرين 21×14 ,
من الطريف إن صلاح طبق هذا القانون في وقت كان فيه في ضائقة مالية ,فطبق هذا القانون بانه تخيل ان في رصيده مليون دينار كويتي!!!!!!!!!!!!!!!
والمذهل ياجماعه ان ماتخيله تحقق!!!!!!!!!!!!!!
تفاجأ بوجود مليون دينار في حسابه الخاص ,وعندما استفسر وجد ان ذلك خطأ من البنك!!!!!!!!!!!!!!(يافرحه ماتمت)
لكن هذا لا يمنع ان مااراده قد تحقق فعلاً,,,,,,,
نقلت لكم هذا القانون الذي لا يطلقه الراشد الا في دورات خاصه ومعينه,,
نقلت لكم الملخص كما كتبته من ملاحظاته والاوراق التي كانت توزع علينا في المحاضرة,,,,,
==============================

ملخص التمرين يقوم على كتابة الهدف الذي تريده بالصيغة الإيجابية والأنية كأنك حققته ثم تكرره 21 مرّة في جلسة واحده غير منقطعة مع كتابة ردّة الفعل الفكرية فور تلفظ الجملة مهما كانت نوعيتها سلبية أو إيجابية ، وتكرر هذا التمرين اليومي بشكل مستمر لمدة 14 يوماً دون إنقطاع ..

شرح للتمرين :
مما سبق يتضح لنا ان للتمرين شروط يجب اتمامها وهي :

1- اختر هدفاً تودّ تحقيقه أو رغبة تودّ الحصول عليها واكتب هدفك كتصريح مثل : أشعر الآن براحة وطمانينة .. الأموال تأتيني بوفرة وبطرق ممتازة ... ذاكرتي قويّة ،. اختر ماتريد وليس مالا تريد لا تقل لا أريد أن اقلق أو أريد أن لا أملّ .. أو انا الآن غير مكتئب .
2- يجب أن تكون الجملة واضحة ودقيقة وقوية وقصيرة .. يجب أن تتناقض مع الواقع الحالي .. الجملة بمجرد ماتقولها يجب ان تشعر بقوتها .. عندما تقول انا الآن غني فهذا جيد .. لكنها غير محدده وليست واضحة .. الأفضل أن تقول لدي الآن الف ريال أو لدي الآن مليون ريال .

3- تمرحل ولا تتعجّل .. أن تختار هدفك أنا الآن لدي مليون ريال فهذا جيد ولكن لو كنت الآن على الحديدة فهناك حلان : إما أن تستمر في عمل هذا التمرين شهوراً وربما سنوات حتى تصل إلى هدفك ... أو أن تقطعه الى أهداف صغيرة .. والثاني أكثر عملية وواقعية .. المقترح أن تقسم الهدف الذي يمكن تقسيمه بينما تستمر في عمل التمرين الذي لايمكن تقسيمه .. إذا كنت مكتئباً جداً ومنذ عشرة سنوات فلا ترسم هدفك أنا الآن سعيداً جداً بل ليكن انا الآن أكثر سعادة أو أنا الآن أكثر أكثر ليونة في تعاملي مع نفسي والاخرين .

4- يجب أن تكون الجملة في الحاضر وليس في المستقبل لا تقل سوف أشعر بالسعادة أو سوف تأتي الي الأموال .. قد يحصل ذلك ولكن بعد عشرين سنة .. عقلك الباطن يأخذ الجملة حرفياً ثم يطبقها فيرسل إرسالياته ليحصل لك ذلك ولكن في المستقبل فتصبح دائماً قريباً من هدفك ولكن لاتحققه .

5- كتابة ردّة الفعل الفكرية " التي تدور في عقلك " فور تلفظ الجملة مهما كانت نوعيتها سلبية أو إيجابية " عندما تكتب الجملة الخاصة بك مثلاً ذاكرتي قوية .. قم بتسجيل اية كلمة او فكرة تتبادر الى ذهنك في الدفتر .. مثلاً كتبت ذاكرتي قوية .. تبادرت الى ذهنك جملة انا غير مقتنع بالتمرين .. فتكتب بعد جملة ذاكرتي قويّة انا غير مقتنع بالتمرين .. ومن ثم تكتب (ذاكرتي قوية ) وتسجل ردة الفعل .. يجب ان تكتب ردة الفعل بكل صراحة وعفوية وان لا تحاول تنميق ردة الفعل .. سجل فقط مايتبادر الى ذهنك "
6- تكرره 21 مرّة في جلسة واحده غير منقطعة " تكرر كتابة الجملة 21 مرة بدون إنقطاع فلا تشرب الشاي أو ترد على التلفون أو تشغل فكرك بأي شئ أثناء عملك التمرين حتى تنهيه .. فلو قطع عليك التمرين جرس الباب أو التلفون فيجب عليك إعادة التمرين .. تأكد من وجودك في مكان أو زمان يخلو من المقاطعات .. أما سبب العدد 21 ذلك ان علماء النفس يقولون ان الإنسان حتى يتبرمج على مسألة معينة أو سلوك مختار من 6 الى 21 مرة لذا تم الأخذ بالنسبة العليا لضمان النتيجة .."

7- وتكرر هذا التمرين اليومي بشكل مستمر لمدة 14 يوماً دون إنقطاع " تستمر في هذا التمرين بشكل يومي في أي وقت من اليوم حتى لو كنت متعباً أو قبل النوم ..مثلا كل مساء أو عندما تستيقظ من النوم وفي مكان هادئ بعيد عن الضوضاء وعن أي شئ يشغلك وأن تقوم به بإخلاص وجدية ولا تتركه حتى تتم 14 يوماً ثم انظر الى نتيجته .. إذا توقفت ولو يوماً فابدأ من جديد ". .
8-لا تغصب ردّة الفعل فقط استرخي وردد الجملة واكتب مايطرأ فوراً .
9-ركز على الجملة وليس ردّة الفعل .
10-يجب ان لا تغير الجملة فترة عمل التمرين إلا للتحسين والتوضيح أو التطوير مثل أن تكون قد أخترت أنا الآن بصحة جيدة فتزيد عليها بعد عدة ايام انا الآن أتمتع بصحة جيدة .
11- لاتحلل ردود الفعل فقط أكتبها كما هي .. يمكنك تحليلها بعد الانتهاء من التمرين أو بعد نهاية الاربعة عشر يوماً أو تتركها دون تحليل بتاتاً .
12-إذا كنت متعباً قبل او خلال التمرين فافعل التمرين على أي حال فأنت تعمل على مستوى العقل الباطن وليس الواعي .
13-قم بعمل تمرين 21×14 حتى تحقق الهدف أو تغير رغبتك من تحقيقه ..إنتبه من ان الحياة سوف تسوق رسائل أو فرص فانتهزها العمل هو فقط الذي سوف يحقق النتائج فانتهز الفرص .
14-يمكنك عمل أكثر من تمرين في فترة واحدة شريطة أن لاتكون في نفس المجال .ز إذا كنت وضعت تمرين للشعور بالراحة مثلاً فلا تعمل آخر في السعادة أو الثقة لأنها كلها في الجانب النفسي .. يمكن عمل تمرين آخر في الجانب المالي أو الجانب الإجتماعي وهكذا .. كأن يكون عندك تمرين في الصباح في الجانب النفسي : أنا الآن اكثر سعادة وطمأنينية .. وتمرين في المساء : الفرص التجارية تأتيني الآن بسهولة .
15-دائماً اترك فترة أسبوع الى أسبوعين على الأقل بين كل تمرين جديد في نفس المجال .
16-استمر وكن صاحب عزيمة اذا أردت ان تحقق ماتريد العقبة في عقلك فقط .. فالحياة تمنحك الوفرة إذا كنت فعلاً تريدها وفي صفاء لإستقبالها .
17-لا تخبر أحداً بتمرين " واستعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان " أخبر فقط بعد ان تحقق نجاحاً .

م.ل = للفائدة
/////////////////////////////////////////////

يا ترى ايه اجمل حاجه ؟

اجمل حاجه ان الواحد كل الى يفكر فيه يلاقية ، وكل اللى يحلم بيه يشوفة بيتحقق ادامه ؛ طب لو هو مابيحلمش ولا بيتصور الحاجات اللى ممكن انه يشوفها، ممكن يعرف هى ايه ؟ اجمل حاجة بالنسباله على سبيل المثال كل واحد مننا احنا الرجالة متصور البنت الجميلة وشكلها ومواصفتها فى دماغة ممكن مايعرفش يوصفها او يعبر عنها لكن هو عارف شكلها فابتكون هى مقياس الجمال بالنسبالة يعنى مثلا لما يشوف اى بنت تانية ممكن تعجبة او لا لكن لو عجبتة فابتكون شبه الصورة الى هو تصورها فى دماغة قبل كده عن الفتاه المثالية ولو ماعجبتوش فاهيه بتتنافى تماما مع الصور اللى فى ذهنة .

طب الصورة الى فى ذهنة ديه جات منين ؟

الصورة ديه جات من المعلومات الى بيجمعها من اول ماتولد من اول ابوه وامة لحد الناس اللى ماشية فى الشارع والمجتمع المحيط بية وبيمر بوسائل الاعلام فى النص فابالتالى بتتكون معتقداته ونظام تشغيلة اللى هاليقدى بيه بقيت عمرة ، وبالتالى لما بيتخيل بيتخيل من المعطيات اللى عنده وبيعملها عملية جمع وطرح ويقدر يرسم الصور الذهنية اللى نفسة يشوف نفسه عليها .

لذلك كل البشر مختلفين لانهم معطياتهم مختلفة فابالتالى نتائجهم مختلفة .
قديم 11-04-2010, 10:49 PM
نسيم البحر.
عضو نشيط
نسيم البحر. غير متصل  
بقى التخيل مهم جدا لانه هو اللى بتقدر من خلاله انك تعرف مقاييسك ونته عاوز ايه وبيحددلك مدى وصولك للهدف المراد او الحاجة اللى انته هاتحصل عليها زى مابينا فى المثال السابق .

فى قصة شبيهة بالمعلومات السابقة وهى قصة ألسفى بلاد العجائب عندما كانت ماشية فى طريق وبعدين لقت ثلاث طرفق ادامها ومابقتش عارفه تدخل من اى طريق فسألت واحد كان قاعد هناك فابتقولة ادخل من انهى طريق يا عمو قلها انتى رايحة فين قالتله ماعرفش قالها أى طريق هايوصلك للى انتى عاوزه .

اظن القصة شرحة نفسها ، المهم :

بالظبط كده الخيال مهم جدا عشان نحدد بيه اهدافنا ومقايسنا .

الناس بالنسبة للخيال واستخدامة ثلاث انواع :

1- نوع من الناس التخيل بتاعة ايجابى واللى هو زى مابتقول كده انه نفسه يكون عنده بيت وعربية ويكون مدير ويكون مشهور وفضل يحلم ويشوف نفسه بالاشكال ديه .

2- النوع الثانى الناس اللى بتتخيل سلبى وهما دائمى الشكوى وعلى طول يشوف الخير عند الناس التانية وهو اللى مكتوب عليه الشقة ويفضل يحلم انه يحل مشكلة ويفكر فيها او يفكر ازاى يعمل مشكلة ويتخيل نفسة وهو فيها وعلى طول بيتخيل اللى هو مش عاوزة .

3- النوع الثالث من الناس مابيتخيلش اساساً وهو النوع المتجه الى المخدرات والادمان بكافة انواعة او الى من البيت للشغل ومن الشغل للبيت وطلما هيا مستورة الحمد لله طبعا الحمد لله فى كل الاحوال لكن النوع ده من الناس ماعندوش طاقة وبيحاول يحافظ على دايرة الامان الى هو فيها ولا بيزودها ولا بينقصها ولا بيعمل اى حاجة .

ياترى انته انهى نوع فيهم لو كنت التانى والثالث حول الى الاول على طول ولو كنت الاول فانت محتاج اليقين وده اللى هانتكلم فيه بعد كده .

فالخيال أساس كل حاجة زى مقال اينشتين " ان الخيال اساس العلم والمعرفة " .

قانون الجذب وقانون العقل الباطن :

قانون الجذب بيقولك ان الافكار بتصير حقائق بنفس تفاصيل الفكرة بالظبط .

قانون العقل الباطن بيقول ان الفكرة بتتوسع وتنتشر من نفس النوع .

القوانين باين الوغزى منها ومش محتاجة شرح لكنى ممكن اديك امثلة عشان تثبت فى دماغك :

هاديك مثال على نفسك ,

عمرك كان نفسك فى حاجة انها تحصل وحصلت فعلاً .

او كان نفسك فى حاجة انها ماتحصلش وحصلت بردك فعلاً.

هاوضح اكثر لو انته بتحب البامية وجات فى بالك فى يوم وكان نفسك تاكلها اوى ومن حظك ان روحت البيت فى نفس اليوم اللى كان نفسك فى البامية فيه ولقيت اوالدتك طابخة طاجن بامية عجب طبعا هاتفرح وتقول انا فعلا كان نفسى فيها وكنت فعلا عاوز اكلها اناهرده .

ده المثال الاول

المثال الثانى لو انته مابتحبش الكوسة مثلاً وكنت معزوم فى مكان ما عمال تقول فى بالك يارب مايعملوش كوسة ياريت اى حاجة غير الكوسة مش عاوز كوسة وتتفاجأ انك تروح العزومة تلاقى كل اللى على السفرة كوسة بكل اناوعها وطرقها المختلفة من محشى و طبيخ وسوتية وكل حاجة اخترعت من الكوسة موجوده على السفرة ، هاتقول فى بالك انا حاسس وعارف ان ده هايحصل عشان كده عمال اقولكم بلاش كوسة والمصيبة انهم سابوا كل حاجة فى الدنيا وعملوا الكوسة اللى انته مابتحبهاش .

تعالى نفسر المثالين مع بعض من ناحية قانون الجذب وقانون العقل الباطن :

قانون الجذب مابيشتغلش مع النفى مجرد انك ادركت الحاجة وفكرت فيها هو هايجبهالك لحد عندك وقانون العقل الباطن خلاك ماتشوفش على السفرة غير الكوسة مع ان ممكن واكيد فى سلطة مافيهاش كوسة بس عقلك خلاك تشوف الحاجة اللى انته بتفكر فيها .

الحل الامثل لاستخدام القوانين ديه بافضل صورة انك تفكر فى اللى انته عاوزة بس واللى مش عاوزة ماتفكرش فيه وماتخلهوش يجى على بالك اصلا ، مثلا لو انته مش عاوز تدخل الجيش هاتفضل تفكر انك نفسك ماتدخلش الجيش والمشكلة انك بتفكر فى الجيش نفسة فالقوانين هاتشتغل ضدك وتقولك امرك مطاع وتجبلك الجيش لحد عندك اللى انته بتفكر فيه ، لكن التفكري الصح انك تفكر انك مش عاوز تدخل الجيش ليه الاجابة عشان اشتغل وابنى مستقبلى يبقى تفكر انك هاتشتغل وتبنى مستقبلك فى الفترة اللى هاتكون فيها فى الجيش بيسطة خالص.

نفهم من كده ان لازم تكون كل افكارنا ايجابية طب ازاى هانتحكم فى افكارنا الكتير اوى ديه خصوصاً ان الواحد مننا بيجله اكتر من 60 الف فكرة فى اليوم اذاى هانمسك كل فكرة ونسألها اننتى ايجابية ولا سلبية صعب جدا .

لكن الحل بسيط جدا ربنا خالقلنا المشاعر اللى نقدر نعرف اذا كنا مبسوطين او متضايقين وعن طريقها نعرف نفسنا ونغير من افكرنا اول ماندرك ماشاعرنا تجاه الفكرة ديه .

مثال : لو انته قاعد مع نفسك بتفكر وسرحان وجاتلك فكرة او افتكرت موقف حصلك لما المدير بتاعك هزئك وسط زمايلك عشان ماعملتش الشغل اللى عليك واد ايه انته حسيت بالاحراج وسط الناس ديه ونفسك تولع فى المدير ده عشان هازئك وسط الناس ، طبعاً هاتلاقى المود بتاعك اتغير وبقيت متضايق مع ان مافيش حاجة حصلت فى الوقت ده ولو حد جه كلمك فى الوقت ده ممكن تتخانق معاه مع انه مالهوش ذنب وعملت مشكلة تانية ، طب تعالى كده نرجع بالشريط للخلف خالص من اول مابتدينا نسرح وادركنا اننا بنفكر فى فكرة رخمة عشان احنا اتضايقنا تروح على طول متخيل المدير بتاعك وهو بيكرمك وسط نفس الناس الى هزئك وسطهم وانك فرحان جدا بالمكافئة وتقدير الناس اللى حوليك هاتلاقى المود بتاعك اتغير ولو حد جه كلمك فى الوقت ده هاتكون مبسوط جدا ونته بتتكلم معاه وبردك هايروح قانون الجذب وقانون العقل الباطن هايشتغل معاك ويجبلك اللى انته بتفكر فيه .

لذلك بقولك خلى بالك من افكارك .
قديم 12-04-2010, 01:00 AM
...هدوء المشاعر...
عضو المنتدى الفخري
 الصورة الرمزية ...هدوء المشاعر...
...هدوء المشاعر... غير متصل  

عذرا على قص الموضوع /
المنتدى يمنع المواضيع المنقوله .

أيضا بالنسبه لـ قانون الجذب فـ هذه الفتوى مهمه عن هذا الموضوع :
http://www.66n.com/forums/showthread.php?t=114586

مواقع النشر